tirsdag 17. oktober 2017

Ukens plante Krypgunnera fin bunndekker

Du har kanskje sett den gunneraen som er så stor at en voksen mann kan stå under de digre bladene. Krypgunneraene derimot er så lav at den knapt løfter seg fra bakken, derfor passer den også godt som bunndekker i bed. Men den er etter det jeg vet i utgangspunktet bare herdig til sone 2.

Dette bildet er tatt i løpet av sommeren, det er tatt samme sted som bildet under. Den vokser godt og kryper litt rundt. Den er lett å flytte og jeg har flyttet den flere steder, og det ser ut til å gå greit. Latinsk navn er gunnera mangellanica og den liker seg best i sol - halvskygge. Den skal bli ti centimeter høy, og kanskje blir den det, men det er maks. 

Sånn så den ut i fjor. Den får ikke så veldig mye sol her, men det er lunt og varmt her i utkanten av terrassen. 

Første året jeg hadde den overvintret den faktisk i en sinkbøtte, den ble innkjøpt så sent at jeg fikk aldri plantet den ut. Og den overlevde. Om det var en ekstra mild vinter eller om den faktisk er litt mer herdig enn sone 2 vet jeg ikke. Men det sies jo at en plante må tåle to soner høyere når den overvintrer i krukke. På snørike steder vil den kanskje også klare seg så sant den får seg en god dyne.

I dag er det et trist silregn her, og vi skal ha om løkvekster på hagelagsmøtet. Ha en fin kveld. 

16 kommentarer:

  1. Så søt den var da! Gunnera er ikke herdig her enten den står eller kryper. Flotte planter, og de er jo imponerende å se på de store eksemplarene av de.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hadde jeg hatt plass skulle jeg prøvd en stor, men det hadde kanskje ikke gått i vinden her selv om den hadde vært herdig ellers. :)

      Slett
  2. Hei Ingeborg

    Alletiders med tips til bunddække - jeg er altid på udkig!

    Du må ha et godt møde i aften:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kjekt med bunndekkere. Møtet var interessant :)

      Slett
  3. Krypgunnera greier seg bra hos oss,0g er en villig og flott bunndekker, men den store overlever ikke. Har gjort noen forsøk:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Her trives krypgunnera bedre enn hasselurten, som jeg også liker godt. :)

      Slett
  4. Så fin den var. Men ikke herdig her, vil jeg tro.

    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, kanskje ikke, og det er litt styr å prøve planter i grenseland. :)

      Slett
  5. Kjempestilig!
    Men den går nok ikke her :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Dumt med planter som ikke er herdige, men tryggest å ha det som klarer seg godt, mindre arbeid. :)

      Slett
  6. Hei Ingeborg. Alltid fint med tips til bunnplanter. Den vil kanskje klare seg her, hvor hagen ligger i sone1-2. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vil jeg tro at den vil klare seg hos deg, du har sikkert bedre forhold enn her. :)

      Slett
  7. Tror jeg bare har sett den svære høye av Gunnera, men denne var et godt tips til bunndekke:)

    SvarSlett
  8. Den er fin. Har aldri sett den. Det er morsomt at Norge har så forskjellige klimasoner.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg enig i, og det å ha kontakt med forskjellige hageentusiaster fra hele landet gjør forskjellen tydeligere. Veldig lærerikt. :)

      Slett