fredag 13. oktober 2017

Rom i hagen Tasseplass

Et av de nyeste rommene i hagen er Tasseplassen, oppkalt etter kaninen som bodde her i ti år. Egentlig hadde jeg tenkt å bare ha plen rundt plassen, men plutselig en dag stod jeg og spadde, og så var det et bed der. Dette er en ganske skyggefull plass med sol om formiddagen, i år sier det derfor nesten seg selv at den ikke har blitt brukt så mye. Men drømmen er å sitte her på varme dager med en bok i skyggen.

Bakveggen er en tujahekk, til høyre vokser noe dere har hjulpet meg å komme fram til kanskje er en deutzia (gammel stjernetopp). Nå er det litt høstrotete på plassen her, og vanningskannene har jeg ikke hatt bruk for i år. Den hvite er en skjermplante (feinblättige silge selinum wallichianum). I de turkise krukkene har jeg hatt sukkererter, men de er ryddet bort nå. 

Ikke så lenge siden jeg skrev om blodslireknen. Her vokser også blodtopp. Selve plassen ligger på den andre siden. I bakgrunnen en pergola hvor det vokser vivendel. 

Her vokste det honningknoppurt, men den var ikke så fin lenger, så nå er den delt og flyttet andre steder. Til våren kommer det flere nye planter her som jeg skal skrive mer om da. 

Rett bak dette bedet er trappen ned til plassen med drivhuset. Her plantet jeg en storkenebb i fjor, som har blomstret fint tidligere på sommeren. Stativet er en gammel vinballongkurv. 

Jeg viste nettopp et bilde fra gjenblomstringen til klematis presidenten, her er en blomst i solen. Denne klematisen vokser på stolpen bak vinballongkurven. 

Vivendelen i blomst. Har blomstret ganske bra i år, men ikke fått så mange muligheter til å slynge duften sin ut i hagen på varme sommerkvelder. 

Under vivendelen, ved flaggstangen, vokser tre forskjellige hostaer, her er to av dem. Til tross for at jeg har mye snegler går det fint med hosta. 

Dette er en sakalinabeinved (euonymus planipes) eller danglebærbusk som hagebokforfatter Elin Conradi skrev om i Min villhave, en fantastisk hyggelig hagebok som inspirerte meg til Fru Halds hage. Det har ikke vært noen daglebær på denne ennå. Den står jo på helt feil plass, men jeg bare måtte ha den. 

Prakthjelmen som står ved siden av blodslireknen var ikke noe særlig i år, mye lus hadde den også. Her er den ved å avblomstre. Nå er den flyttet til et annet bed. 

Blodtopp (sanguisorba officinalis). 

Denne geumen har blomstret i hele sommer, og ikke av og på som den vanlige oransje. Den heter Nelkenwurtz hvis jeg husker riktig. 

Tasseplassen sett fra terrassen. Dette bildet er fra tidligere i sommer, her vokser også mye revebjeller, og en forglemmegeisøster. i tillegg til perovskia (steppeblåbusk). Sistnevnte har ikke vært så aktiv i år, den blåste ned i stormen i august, og siden har den haltet litt. Det vokser også en heritagerose her, men den er veldig sen, og selv om den har knopper vet jeg ikke om det blir noe i år. 

Tasseplassen sett fra pergolaen. 

En avlegger av det som kalles Nordens oliven. Håper det skal bli en fin busk  etter hvert. 
Ja, her er det et vannvittig regnvær i dag, det blir ikke noe utetid med drivhuset det er sikkert, men før jeg gikk på jobb og før det begynte å regne fikk jeg malt et av vinduene som skal settes i mot nord. Det står heldigvis under tak og tørker. Ha en strålende helg. .

10 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg. Sjarmerende med slike små plasser. Godt å kan ha en skyggefull plass på varme dager. Det regner her også. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, håper det blir bruk for skyggefulle plasser til neste år. :)

      Slett
  2. Hei Ingeborg

    Alletiders med finurlige kroge i haven. og gerne flere så man får både skygge og sol:)

    og mon ikke vejret skal blive bedre, det lover de hernede...

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper finværet kommer hit opp også, det blåser i hvert fall fra sør. :)

      Slett
  3. Plutselig sto du og spadde - ja, du verden!
    Fin plass :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mistenker at jeg kommer til å spa litt mer til neste år også :)

      Slett
  4. Det er jo litt morsomt å lage sånne spontane bed, og jeg har noen av de jeg også. Det må være deilig med en sånn skyggeplass.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gøy når ideene plutselig er der og kan settes ut i livet. :)

      Slett
  5. Tasseplassen er jo virkelig en koselig krok:)
    Det dukker opp bed før en vet ordet av det..:))
    Flotte bilder og mye i blomst ennå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en del blomster fortsatt, men er redd en del har regnet og blåst bort de siste par dagene.

      Slett