tirsdag 12. juli 2016

Skråning mot nord

Skråningen mot nord er kanskje ikke det stedet som får mest oppmerksomhet i fru Halds hage, den er vanskelig å stå og jobbe i, det er ofte kaldt her, og den har de siste årene stort sett vært dekket av et prydgress (waldmarbel (luzula sylvatica) - ikke kjøp) som sprer seg over alt og som jeg nå har begynt jobben med å fjerne fra hele hagen. Planene om litt justeringer er der, og så får vi se om de kanskje blir realisert etter hvert, Hald må også involveres og jeg tror ikke jeg får ham med på mer sprell i år.

Skråningen ligger mellom drivhuset og gårdsplassen. Sentralt på dette bildet er en sølvpil som har en tendens til å legge seg over den stakkars rododendronen under. Til høyre står en stor rododendron. I skråningen vokser, og skal vokse, bregner. Jeg syns de er kjempefine og da får jeg heller akseptere at de tar seg litt til rette. Det vokser også litt vintergrønne nålevekster her som blant annet et flott fuglerede. 
Fugleredet viser best igjen om vinteren. Her sees også en vissen kjempealant. Nedenfor drivhuset som kan skimtes helt øverst i bildet vokser også reinfann og gule dagliljer. Og Stormarikåpe. 

Jeg er vokst opp med vendelrot i store mengder og har hentet litt av denne planten inn i hagen. Akkurat i denne skråningen kan den få spre seg så mye den bare vil. 

Vendelroten lukter kanskje ikke så godt inne i vasen, men det er en flott plante når den som her svever over alt det andre.
 
Jeg fortalte om rødkløveren som hadde fått med seg to kompiser på kjøpet fra Impecta. Nå er alle tre flyttet fra pallekarmene og til skråningen. Se de små rosa blomstene.  
Er det noen som vet hva det er? Bladene på de små plantene lignet litt på enkelte storkenebbsorter, men nå når de vokser til ligner de ikke like mye. 
Dette er kanskje balderbrå, fin er den i hvert fall og jeg håper den sår seg sånn at det blir enda flere til neste år.
I dag yrer det her, ser fint ut innenfra og temperaturen er ok, men ute er det vått. Bildene er tatt fra før regnet kom. Ha en fortsatt fin dag.

6 kommentarer:

  1. Heisann.... dette likner litt på mine påfunn. Har også vendelrot i både Frøyas stjernebed og medisinurtebedet. Breinene brer seg nå i oasen og prestekravene får dukke opp der de lyster. Rhododendron vokser langs fjellstien ned til haven. Vi sådde rødkløver mellom steinene i steintrappa, men til all forundring, dukka det ingen opp! De trives kanskje best der de sår seg sjøl! Kjenner ikke igjen planta med rosa blomster. Blomstene likner på malva, men det er det eneste også! Ha en super helg, skal visstnok få besøk av sommeren ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut som du har en fin hage. Rødkløveren spirte godt, sådde inne i drivhuset, men den har ikke blomster, kanskje de ikke kommer før til neste år. :)

      Slett
  2. Mye spennende du har i hagen som jeg ikke kjenner til. Balderbrå kjenner jeg godt, for den er et ugress (her) som omtrent finnes overalt. Men søt er den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper balderbråen blir et ugress her også, jeg liker den godt. :)

      Slett
  3. Det som er så fint med hagen er at en aldri blir ferdig med å utvikle den! Spennende! Jeg har ikke hatt internett-tilgang på en stund pga torden, men nå har det heldigvis ordnet seg :) Men, jeg brukte litt av den nettløse tiden til å lese om Ingeborgs romantiske hage i Allers, og koste meg veldig med det :) Ha en fin sommerkveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du likte artikkelen i Allers, Irene fra Sveio er en flink journalist som også er interessert i hage. :)

      Slett