fredag 22. juli 2016

Murkant

Jeg har i mange år savnet en murkant øverst i dette bedet som skråner nedover på samme måte som det forrige bedet mot nord som jeg fortalte om. Dette bedet ligger enda lenger mot nord, men det har allikevel mye mer sol og bedre forhold generelt. Nå har jeg fått murkanten og en ekstra bonus blir at bedet faktisk er blitt større på solsiden.

Nå slipper jeg at plenen vokser ned i bedet, og det blir enklere å luke. Bedre plass har jeg også fått. Tror jeg skal plante et par roser her, har en lang ønskeliste. 
Bedet sett fra andre siden mot gangveien og huset. Den store grønne busken til høyre er en Laurbærhegg (prunus laurocerasus) Etna. Det er en fin vintergrønn busk som tåler skygge og er herdig til sone 3. Det sies at den ikke tåler vind, men jeg har tre i dette bedet og alle har foreløpig klart seg bra her midt i både vest- og nordavind. Bak støttepinnen vokser også en syrin og ved lykten en virginialeddblomst som er en staude som blomstrer senere på sommeren.

Hald beundrer muren. Det er bare lagt forskaling på den ene siden og for å få forskalingen buet er det brukt en tynn plate. I forgrunnen blomstrer en klokkebusk

Vi hadde noen steinhellebiter til overs fra andre prosjekt, og disse har jeg lagt ned i den våte støypen. De blå keramikkbitene fant jeg samme dag på en parkeringsplass. Blir flott å kjøre plenklipperen på denne kanten.
Er allerede begynt å fylle bedet opp, for samtidig med innkjøpet av barlindhekken i forrige innlegg klarte jeg å la meg friste til et par stauder også. Dette er en veronica longifolia charming pink, den skal ha full sol og blomstrer fra juli til september. Høyden skal bli 70 cm. Bak vokser den nevnte laurbærheggen.



Dette er en vingefrøstjerne (thalictrum ankum), den skal bli hele 180 cm høy og blomstrer i juni - juli. Vil ha sol til halvskygge. Busken bak er laurbærheggen nevnt over. 

Her er vingefrøstjernen og riddersporen nevnt i innlegget om blå blomster. I bakgrunnen vokser en einer som ble plantet i fjor. 
Gleder meg til jeg får tid til å gå på roseshopping for å fylle plassen som er igjen. Ha en fortsatt fin sommerhelg.

19 kommentarer:

  1. Hei, så fint det ble, smart med kant mot plenen. Og bedet kom mer til sin rett! Ha fine, varme sommerdager ;:OD)

    SvarSlett
  2. Oj, her kom to like kommentarer - helt av seg sjøl.. ser at jeg har vingefrøstjerne på posten min i dag, jeg også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg ble veldig fornøyd. Må kikke på vingefrøstjernen din etterpå. :)

      Slett
  3. Så fint det ble! Artig med de blå bitene innimellom :)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den enes søppel blir den andres pryd, hehe :)

      Slett
  4. Så flott det ble!
    Bedet kommer frem på en helt annen måte med en slik kant:)
    Jeg la og ned endel kubbesteiner på bakkenivå rundt noen av bedene ifjor,for at det skal være lettere å klippe plenen,fryktelig irriterende når plenen kryper inn i bedene.
    Og naturstein som jeg har rundt endel bed,puh,det er å lage arbeid til seg selv....For da vokser det store lange gresstuster opp imellom,siden jeg ikke kommer til med klipperen der!
    jaja,man lærer så lenge man lever,hehe;)
    Gleder meg til å se hvilke roser du velger,det er jammen ikke enkelt,med alle de flotte sortene å velge mellom.
    Jeg må alltid se etter de med herdighet 5 og oppover,siden hagen min ligger såpass vindig til.
    Lauberheggen er så fin,min mamma hadde mange av disse,men en vinter gikk de dukken nesten alle buskene hun hadde,å det var en del.Men det er jo sånn en må rekne med i hageverdenen...
    Ønsker deg videre fine sommerdager!
    Klem Caroline

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har også runde steiner rundt noen bed, men det er ikke like praktisk selv om jeg har lagt marktegl i forkant så kommer plen og ugress mellom allikevel.

      Slett
  5. Hei!
    Det er helt perfekt når noe er både praktisk og flott.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tror det blir mye mindre arbeid med dette bedet nå :)

      Slett
  6. Lurt med sånn kant. Pent ble det også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble stor forbedring, rart hvor mye en sånn stram kant har å si for helheten" :)

      Slett
  7. Det blev riktigt fint, och praktiskt att kunna klippa gräset.
    Ha en trevlig helg/Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå slipper plenklipperen å rase ned i bedet :)

      Slett
  8. Frodigt og stiligt. Likte din kant meget godt, det blå ble skikkelig en piff. Den ideen må jeg huske på, lekkert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Rart å finne de blå bitene på handletur mens muren var i ferd med å størkne. :)

      Slett
  9. Såå flott murkant! :) Likte hellene og de blå bitene på toppen. Fine stauder. Ha en fin helg, du også! :) Hilsen Lisa

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å kunne bruke det en har - og finner! :)

      Slett
  10. Lurt med en kant da det blir så mye lettere å vedlikeholde. Dessuten spennende med et bed der det er ledige plasser å fylle opp.

    SvarSlett