lørdag 19. september 2015

Hortensia

Det blir bare et lite innlegg i dag. Fikk akutt senebetennelse i hånden etter å ha forløftet meg på en koffert på vei hjemover fra noen dager som gjest på den internasjonale litteraturfestivalen i berlin der jeg presenterte den første barneboken min, Albin Prek, for tyske skolebarn. så for tiden har jeg bare en brukbar hånd. ikke er det mulig å fotografere heller, men har uansett lyst til å vise noen hortensiabilder. jeg har litt forskjellige hortensiaer i hagen, men foreløpig er de alle små, og denne sommeren er første gang de har blomstret skikkelig. hortensia er veldig hyggelige planter, og ekstra kjekt er det når de blomstrer så mye at jeg kan ta inn noen og tørke. lager små buketter som jeg henger opp ned, de holder seg fine kjempe lenge.


jeg tror denne heter hydrangea macrophylla, men er ikke sikker. det er helst denne typen jeg tørker.

dette er den samme som over, bare litt tidligere i sommer.
 
fant ikke navnet på denne i farten, men det er en annen type enn den forrige der blomstene i midten er små.

denne hvite heter hvid bold, og er dyrket frem i danmark. den hvite egner seg ikke til tørking og visner ikke så elegant som de andre.
 Ha en fortsatt fin helg, her vest er været blitt litt lysere i løpet ev lørdagen.

19 kommentarer:

  1. Så spennende med bokpresentasjon i Tyskland! Jeg visste ikke at du var forfatter, den boken må jeg lese! Jeg tror vi har den på skolebiblioteker på skolen der jeg er lærer. Har du skrevet flere bøker? Mine to Hortensia blomstrer vakkert nå, det er fint å ha dem ute nå når så mye annet er på hell... Ha en fin helg! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har skrevet en barnebok til som kom i fjor og som heter Gullkalven. Var forresten inne på siden din og så på ruccolablomstbildene dine, veldig flotte. Jeg har også ruccola og syns blomstene er fine, selv om de vel strengt tatt skal fjernes.

      Slett
    2. Hei igjen Ingeborg. I dag har jeg lest boken din, Albin Prek! Det var en flott, velskrevet og viktig bok! Vanskelig å legge fra seg, så jeg ble sittende og lese hele boken igjennom på kontoret mitt. Takk! Klem fra Anne-Kristin

      Slett
    3. Så gøy at du har lest den og så kjekt at du likte. Takk selv, Anne-Kristin.

      Slett
  2. Spennende med bokpresentasjon i Berlin! Men synd at du pådro deg senebetennelse i hånden! Det er ikke lett å få gjort noe med bare den ene.Nydelige hortensia! God helg, og ikke minst, god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, er litt bedre i hånden i dag. Det går og bruke begge når jeg skriver, men må prøve å begrense bruken.

      Slett
  3. Spennende med bokmesse i Berlin. Nydelige hortensia du har!

    God bedring med betennelsen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja, veldig spennende i Berlin. Hadde aldri vært der før heller.

      Slett
  4. Oi, det høres fantastisk ut med barneboklansering, Tysklandtur og eventyr! Håper koffertopplevelsen snart roer seg. Nydelig farge på dine hortensia!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig spennende med utgivelse i Tyskland. Håper flere land følger etter.

      Slett
  5. Senebetennelse er noe herk..men så spennende med boklansering!
    Lykke til :)
    Lekre hortensia:)

    SvarSlett
  6. Heisann.. blir liksom ikke lei av hortesia. Klipte min ned og håper på ny "vår" senere i høst.
    Så spennende med barnebok, det visste jeg ikke. Vi har den nok ikke på vårt skolebibliotek, ingen barn der..., men hadde vært moro å lese den for 3åringen til sønnen min.
    God bedring ang betennelsen - ikke godt!

    SvarSlett
  7. Leste om bøkene dine. Saga må nok vente noen år før de blir aktuelle. Spennende tema i Gullkalven!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, er heldigvis bedre allerede. Ja, bøkene er nok for litt eldre barn. Fra 8 år for Albin og kanskje fra 10 for Gullkalven, mest fordi den er mer komplisert å lese.

      Slett
  8. Stakkars deg da! Hørtes ikke noe godt ut. Riktig god bedring. Jeg har vært litt 'sent ute' med å oppdage Hortensia. Nå er jeg overbevist og de skal få plass hos meg neste år:)
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Det verste er at jeg ikke får grave i hagen før hånden er bra. Jeg graver litt da, med den friske, men så mye blir det ikke. Og jeg som hadde så mye jeg hadde planer om å få gjort. Håper det blir en fin høst så jeg får tatt igjen det tapte.

      Slett