torsdag 30. juli 2015

Klokkebusk igjen

De to klokkebuskene mine står i full blomst for tiden, og den røde har farget bakken under rødt. Jeg har jo skrevet om klokkebuskene mine før, men hadde lyst til å vise noen flere bilder. Jeg liker disse gamle buskene veldig godt, humlene liker dem også. Blomstene er søte, og de gamle stammene er dekorative hele året,

Heldigvis liker jeg rødt og rosa sammen, for disse to klokkebuskene (weigela) er opprinnelig plantet rett ved siden av hverandre. Det er forresten lett å ta stiklinger av klokkebusk. Jeg beskjærer ikke disse buskene noe særlig, tar bare vekk greiner som er i veien eller som ikke er i form, da skjærer jeg helt ned. Tror forresten de tåler hard beskjæring ganske godt, for jeg har hatt et par runder i løpet av tjue år.

Jeg syns blomstene er veldig søte både på avstand og på nært hold. Bladene er også fine. En stor og lang blomstring midt på sommeren, og gjerne en liten ekstra blomstring mot høsten.

Bakken er dekket av røde blomster, men fortsatt er det mange igjen, aller mest høyere oppe. Stammene er også dekorative, og måten greinene svinger seg på gjør at busken også er dekorativ om vinteren. Det er ganske artig å observere skjærer som kommer og knekker av greiner som de bygger rede med på sen vinter og tidlig vår, men akkurat det har jeg ikke klart å ta bilde av. 

6 kommentarer:

  1. Hei, Klokkebusker er så fiine! De blir en aldri lei av. Jeg har bare en her på gården, men ønsker meg flere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går fint an å ta stiklinger. Tar jo litt tid, men er vel verdt det syns jeg. Har tre totalt, skulle gjerne hatt flere om jeg hadde plass.

      Slett
    2. bare å ta en grein som henger mot bakken og grav den ned - put en sten på den så den ikke reiser seg igjen - plutselig så får du røtter der du har puttet greinen med jord på!!!!

      Slett
    3. Det kan jeg godt tro at fungerer :)

      Slett
  2. Jeg har forsøkt meg på klokkebusk, men den døde etter et par vintre. Kanskje den trenger en skjermet plassering her i H5-H6?

    SvarSlett
  3. Den skal jo være herdig opptil sone seks, men jeg vet ikke om det finnes sorter som er mindre herdige. Det kan jo ha vært tilfeldig at den har gått ut, men sjansene for å klare seg øker sikker hvis den får stå skjermet. Mine står i sone to så de har litt å gå på.

    SvarSlett