mandag 30. oktober 2023

Høstblomstring

Det er fint å velge blomstring som kan vare gjennom hele sesongen. Her er noen stauder, og en Klematis, som blomstrer langt utover høsten. 

Perovskia, eller Blåbusk, som jeg tror den kalles på norsk, begynner blomstringen sent, og det er ikke så lenge siden den var ferdig blomstret. 

Blodslirekne er også en høstblomstrer. Den starter blomstringen sent på sommeren. Nå er den på hell, men der det har vært mest skygge blomstrer den fortsatt. 

Den røde blodslireknen ser ut til å holde ut litt lenger enn den rosa, men er også på hell nå. 

Storkenebb Tiny Monster starter blomstringen ganske tidlig, og holder fortsatt på for fullt, den kan komme med blomster helt fram til rundt jul her. Rozanne blomstrer også fortsatt flott nå. 

Løvehale blomstrer til sensommer/tidlig høst, men har vært ferdige en stund nå. De får imidlertid flotte frøstander (som jeg i dag har plukket og sprayet i gull, skal vise senere). 

Virginialeddblomst er en høy sentblomstrende staude, det er ikke så lenge siden den ga seg. 

Virginialeddblomst vokser i en tue, og sprer seg litt. Her legger den seg også litt ned i vind og regn. 

I år har Klematis President blomstret like mye på andre blomstring som på første. 

Disse bildene er ikke helt ferske, og av disse er det bare Tiny Monster som jeg kunne tatt et lignende bilde av i dag. Merker jo at både dager og netter blir kaldere. Jeg har til og med tatt inn Pelargonia og Fuksia, men bare fordi det var meldt nattefrost som ikke ble noe av. 

Ha en fortsatt fin uke!

16 kommentarer:

  1. Flotte planter du viser! Perovskia er en staude jeg har
    vurdert noen ganger, prøvd å så også. Usikker på om den er herdig nok her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har notert at Perovskia er herdig til sone 3. Jeg er vel sone 1-2 her, men den står på et litt utsatt sted, og det har gått bra. :)

      Slett
  2. Jeg har prøvd Perovskia der jeg bodde før men den døde. Den har så fin farge. Flotte storknebb og løvehale hos deg.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, herdig til sone 3, du er vel høyere. Den har veldig fin farge. Har brukt litt tid på å komme opp i marsjhøyden på 80 cm, men nå tror jeg den nærmer seg. :)

      Slett
  3. Ja, det er slutspurten nu og det er jo dejligt at have blomstring hele sæsonen. Det er utroligt så meget forskelligt du har plads til i din have, og det giver gode oplevelser!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag har det vært et nydelig vær her, og jeg fikk halvannen time i hagen mellom jobb og mørket :D

      Slett
  4. Ja der er fortsat stauder, som blomstrer, selvom det er 1. november i morgen. Det er med at nyde dem, og evt. plukke et par buketter, før frosten tager dem.
    ‘Tiny Monster’ lyser op med de pink blomster.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de siste ukene har jeg plukket litt buketter, spesielt har rosene vært fine. :)

      Slett
  5. Hei! Kjempefin blomstring. Jeg er så glad i spirlignende blomster. Her ligger snøen. Håper den forsvinner i løpet av helga.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Må vel nesten godta at det snart er vinter, men jeg fikk noen timer i hagen sist helg, for det meste i drivhuset. :)

      Slett
  6. Hej Ingeborg!
    Var ganska säker på att jag hade kommenterat hos dig. Gillar den rosafärgade Virginialeddblomst eller Drakmynta som den heter hos oss. Den skall jag se till att få in i trädgården. Trevligt att den blommar så länge.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du og problemer med at kommentarene forsvinner? Det opplever jeg også inni mellom. Drakmynta var et fint navn :)

      Slett
  7. Hei! De virginialeddblomstene jeg fikk av deg for flere år siden finnes fortsatt. De tåler ster vind veldig fint, kjekt med noe som ikke legger seg ned :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er fine. Blir litt varierende høyde på dem her, litt avhengig av hvordan de er plassert. :)

      Slett
  8. Det är något speciellt med den där sista blomningen och alla höstblommor...lite vemodigt.
    Varm kram från Titti

    SvarSlett