søndag 15. oktober 2023

Spiselig inni og utenfor drivhuset

 Litt eksotisk inn i drivhuset og mer vanlig utenfor. Noen bilder er fra litt tidligere i sommer, og noen er ganske ferske. 

Endelig spiselige fiken fra drivhuset. God var de også. 

De første ble brune, men etter hvert kjente jeg bare på dem at de var myke. 

Er jo litt koselig da. Jeg kjøpte planten på et planteloppemarked så jeg vet ikke helt hva de heter. 

Physalis er også artig. Jeg bruker de gule bærene som pynt på kaker, men de kan jo spises uten kake også. Litt syrlige, men gode. De modner fortsatt i drivhuset. 

For at de skal utvikle fruktene i stedet for flere og flere blomster så har jeg toppet dem et par ganger. Blir til kunst etter et par uker på kaldkomposten. 

Jeg var ikke så veldig ivrig i plukkingen av amerikanske blåbær i år, men litt ble det. Jeg liker veldig godt å plukke til havregrøten. Hvis det blir mer en jeg vil spise samler jeg dem i en boks i fryseren og bruker i kaker utover vinteren. 

I år ha jeg vært flinkere enn vanlig med å tynne eplene, spesielt disse som er sorten Prins blir veldig små hvis de ikke tynnes. Nå er alle høstet. 

Jeg sådde Pak Choy salat i drivhuset i vår, etter høsting lot jeg frøene utvikle seg. 

Etter at frøene var modne sådde jeg en ny omgang. 

Alle ble plantet ut i dette sinkbadekaret, de har vokst litt, men jeg håper at de skal vokse mer så det blir mer å spise. 

De gule buskene er grønnkål som har overvintret. 

I fjor gikk rucculaen min gjennom maaange år ut, heldigvis fant jeg noe jeg tror er frø av samme sort. Den flerårige rucculaen jeg bruker kalles Sandsennep. Ble veldig fin i år, spesielt på forsommeren. Nå i høst har jeg vært litt slumsete med å ikke fjerne blomstene, og da blir bladene mindre. 

Kan ikke akkurat si at jeg bruker så mange spiselige blomster, men stemorsblomst er jo et alternativ og det pleier jeg å ha en del av. De hvit bak er jordbær. 

Fortsatt er det litt mat å høste, i dag er siste rest av epler tatt inn, det ble en stor avling av aromaepler, og de er i motsetning til Prins digre. Håper vi klarer å lagre dem skikkelig. Det er også litt tomater og physalis igjen, men smaken blir jo ikke like god når solen blir svakere. 

Ha en fin ny uke!

10 kommentarer:

  1. Ja, fiken smaker veldig godt. Flott avling hos deg. Jeg leste akkurat at en skal ikke høste de før de begynner å skrumpe inn, og de slipper lett. Jeg høstet en som var sånn nå i høst og en som ikke var helt moden. Det var stor forskjell i smaken på de. Så de må være myke ja.
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Først lot jeg dem henge, ville vente på at de ble brunere, men da var det plutselig en som var falt ned, og den så helt moden ut da jeg åpnet den, men hadde ligget i jorden for lenge til at jeg ville prøve å spise den. Må passe bedre på neste år :)

      Slett
  2. Der er altid en tilfredsstillelse i at dyrke noget spiseligt i haven. Når jeg ser billedet af dine overvintrede grønkål, bliver jeg helt betaget af de små gule blomster. Grønkål må siges at være en plante till både nytte og pynt.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, grønnkål er jo helt fantastisk, spesielt når kålmøllen holder seg unna. :)

      Slett
  3. Jeg har ikke vært innom bloggen din på ei stund, og dermed ble det mye å se på nå. Mye lekkert.

    SvarSlett
  4. Det hjemmeavlede smager altid bedst - ikke sandt? - og du er så god til at skrue planter ned i selv de mindste områder. Pryd og nytte kan sagtens gå hånd i hånd, og jeg har selv brugt både kål og bladbeder i staudebedene, for det er jo flotte planter. Lækkert med egne figner!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er ganske god til å skru planter ned hvor som helst (derfor kjøper jeg alltid små planter) :D

      Slett
  5. Hej Ingeborg!
    Oj vad trevligt med egna fikon. Har du den i kruka eller i jorden. Tänkte att den inte klarar vintern. Alltid trevligt att kunna hämta både grönsaker och bär i trädgården.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har fikenen plantet direkte i jorden i drivhuset, men har hatt den to år i en liten krukke, og det gikk også fint, men det er jo blitt mye større i år da. Hadde jo aldri trodd jeg skulle få modne fiken, så nå er jeg veldig spent på neste år, når fikentreet har blitt større. :)

      Slett