søndag 8. oktober 2023

Samplanting, farger og mønstre i hagen

Det er gøy med forskjellige farger, former og mønstre i hagen, her kommer bilder av noen. I krukker så liker jeg best å ha bare samme plante, og ikke samplanting med flere, men i bedene så blir jo det litt annerledes. 

Nå husker jeg ikke helt hva denne tulipanen heter i farten, men den har jo et fantastisk mønster. 

I år har jeg hatt agapanthusen sammen med lavendelen. Det kan kanskje diskuteres om de to blåfargene passer sammen, men jeg syns det spisse bladverket passer veldig godt sammen med lavendel. I år har jeg hatt utrolig mange blomster på agapanthusen, jeg tellet, men husker ikke helt antallet, i hvert fall over 60 blomster fordelt på fem krukker. 

Nederst i hagen har jeg Værhane (Crocosmia), som jeg fikk av en venninne for et par år siden, svevende over en stor lavendel. Blått og rødt er kanskje ikke så kult sammen, blir litt 17.mai, men akkurat disse liker jeg sammen. De har også de spisse bladene, og artige blomster da. 

Jeg liker jo rødt og rosa sammen, og Sporeblomsten er jo litt blålig i rødfargen sin også. Bunndekkerrosen Lavender dream står fortsatt i en krukke, ser ut som den trives der. Begge disse har sin andre blomstring nå, sporeblomsten blomstrer jo nesten i ett, men trenger litt deadheading, rosen har hatt en liten pause. 

Rød Fløyelstjæreblomst er fin sammen med den mer lilla Storkenebb Psilostemon, begge er stort sett avblomstret nå, mens den nesten helt like Storkenebb Psilostemon Dragon Heart har sin andre blomstring nå.  

Gult og lilla er også fint sammen. Denne storkenebben heter Tiny Monster og navnet passer veldig godt, den sprer seg utover i tuen sin. Denne gule blomkarsen har også tatt seg til rette, den slynger lange stengler utover hele bedet, men det passer egentlig ganske godt. Tror den heter Yellow Troika. Bladverket i forgrunnen tilhører Storkenebb Philip Vapelle, som så vidt har begynt på andre blomstring nå. 

Det har vært en fantastisk helg i hagen, og i dag helt vindstille, det er de aller beste dagene. Har fått gjort en del også, smårydding og sånt. 
Ha en fin ny uke. 

10 kommentarer:

  1. Så mange spennende fargekombinasjoner du har i hagen. Lavendel og agapanthus synes jeg passet godt i sammen. Fargenyanser av blått er morsomt å sette i sammen. Jeg har hatt agapanthus og lobelia i forskjellige blånyanser i sammen i sommer.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Agapanthus og Lobelia høres veldig fint ut sammen. :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Oh en Agapanthus som blommar, jag köpte en rot på trädgårdsmässan, den har stått i en kruka och det är en hel del gröna blad, men ingen blomma. Din tulpan ser ut som en lilja. Tiny monster är riktigt vacker, och är fin ihop med krassen.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. I fjor hadde jeg en blomst til sammen i alle fem krukkene, så det går litt opp og ned. Har hørt at trikset er å gi gjødsel etter blomstring,men jeg er ikke alltid så flink til å huske på det :)

      Slett
  3. Ja, jeg nyder også det stille vejr som er så godt til lidt havearbejde. Dine kombinationer af blomster er fine og du har meget ret i at de forskellige strukturer i planterne giver liv og bevægelse. Bladformer og -farver er lige så vigtige som blomsterne, hvad enten du dyrker tone-i-tone eller kontraster. Det er jo fantastisk der stadig er så meget der blomstrer.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, merker at blomstringen begynner å bli litt sliten her nå, det har vært utrolig mye sterk vind og regn her i det siste, i dag haglet det også. Jeg liker jo også godt forskjellige grønnfarger. :)

      Slett
  4. En morsom tulipan! Rødt og blålilla kan være ganske så sprekt sammen! 'Tiny Monster' var veldig fin. Håper på flere fine høstdager!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tiny Monster har holdt stand mot alt uværet som har vært her i det siste. :)

      Slett
  5. Det kan blive så flot, hvis man tør lave nogle lidt dristige farvesammensætninger. Jeg kan lide alle dine billeder, det ser så flot ud. Jeg vil give dig ret i, at det i høj grad også gælder om at sætte forskellige blade sammen.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå venter jeg bare på at sesongen der elefantgresset gjør litt mer ut av seg skal komme :)

      Slett