søndag 1. oktober 2023

Busker i hagen

Her kommer litt om noen av buskene i hagen min gjennom året.

Deutzia Strawberry er en koselig liten busk. Jeg har flyttet den tre ganger, og her den står nå, med mest sol av de tre stedene, har den vokst og blomstret absolutt mest. 

Fagerbusken ble jo mye større enn jeg hadde forestilt meg, den er veldig fin, men trenger litt klipping. 

Peppermyntebusk er en liten krypende busk som dufter sterkt av peppermynte, den er litt ustadig og kan fort gå ut, det er mulig at den her i sone 1-2 er helt i grensen, jeg vet ikke. Det kan også være at den ikke liker alt vinterregnet her. 

Denne syrinen ser hvit ut på bildet, men den er lys lilla, en ganske vanlig sort, tror jeg. Lager en del rotskudd. 

Dette er en trelyng som jeg fikk av en jeg intervjuet for noen år siden. Er ikke så stor her foreløpig, men vokser litt hvert år. 

Vierhortensia Annabelle har også fått en oppsving etter at den ble flyttet for et par år siden. Her er det litt formiddagssol, fram til sånn i 12-tiden, og mye vind fra nord om vinteren. 

Sommerfulgbusken er jo flott hvert eneste år. Jeg klipper den alltid ned med 1/3 hver vår, til neste år har jeg også planlagt å klippe et par av stammene helt ned sånn at bedet innover til høyre får litt mer sol. 

En liten Hortensia som har stått her i mange år, blomstrer nå. Aner ikke hvilken sort det er. 

Da vi flyttet hit vokste det en liten stilk av en Vivendel i hagen, nå er den en diger klatrende busk. Fantastisk duft på varme kvelder, og ofte blomstring langt utover høsten. Ikke i år da, er helt avblomstret nå. 



Rogn er et flott tre, og akkurat nå henger det tunge, røde klaser med bær over alt. Dette treet har jeg bare dradd rett opp av jorden som en liten stilk, tatt med hjem og plantet (med lov fra grunneier). 

Mer et lite tre enn en busk, Sakalinabeinved. Hekken bak er Kjempetuja. 

Sakalinabeinved med dekorative danglebær akkurat nå. 

Sibirkornell er jo veldig dekorative, også om vinteren, med sine røde greiner, en gavepakke til jul. 

Tenk at det er 1. oktober i dag, men fremdeles mildt og fint vær ute, om enn en del regn. 
Ha en en fin ny uke. 

8 kommentarer:

  1. Så mange fine busker du har som blomstrer, og den fagerbusken er veldig fin. De må klippes mye ja. Sakalinbeinved må jeg få kjøpt meg en gang.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er mitt tredje forsøk på Sakalinabeinved, de to første overlevde ikke vinteren, tror det var fordi de stod for vindutsatt, men denne står lunt. :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Du har många fina blommande buskar. De första rosa tror jag är samma som fanns i min dotters trädgård de är så fina då de blommar. Jag har också en kaprifol och den doftar så härligt. Min blommar fortfarande med många blommor och brukar göra det långt in tills det blir riktigt kallt. Min man klippte bort alla torra små kvistar på den, så nu är den riktigt fin.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, min pleier også å blomstre, i hvert fall til jul, vet ikke hva som har skjedd i år. Litt klipping må til, men det er ikke enkelt i alt det virrvarret av greiner. :)

      Slett
  3. Det er en god samling blomstrende buske du har i din have, og de giver en dejlig variation i haven - også i højden. Pebermynte-busken kender jeg slet ikke, men den er meget sød, og din benved bliver bare bedre dag for dag nu hvor høsten er inde.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig kjekt med blomstrende busker i hagen syns jeg, på grunn av høyden, men også i form av bunndekkere, som Peppermyntebusken. :)

      Slett
  4. I nye haver bliver buskene nogle gange helt glemt, så det er fint, du viser en serie forskellige buske. De fleste buske har smukke blomster, og så er buskene jo også gode til at skabe læ for blæsten. Desuden får en del buske bær, som kan være til glæde for fuglene.
    Dronningebusken (fagerbusken) med de smukke lyserøde blomster er min favorit. Pebermyntebusken måtte jeg google, da jeg ikke synes, jeg kender den. Det ser ud til at være en spændende busk.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, både busker og trær. Det er litt kjedelig med en helt flat hage, som ikke gir noen struktur om vinteren, syns jeg. Jeg liker også fagerbusken veldig godt, skulle bare ønske jeg hadde bedre plass til den. :)

      Slett