mandag 25. september 2023

Noen glimt fra drivhuset

Selv om jeg ikke har fortalt så mye fra drivhuset så skjer det nå litt der inne. Litt gøy, og litt kjedelig (som at jeg har fått hvitfly, så da blir det litt mer opprydding før det stenges for vinteren, men ikke ennå, hittil er bare limfeller hengt opp). 

Jeg fant noen auberginefrø på biblioteket, som jeg sikkert sådde for sent. Nydelige blomster, men ingen fruktemner som jeg kan se, og da er det vel for sent. 

Det er jo gøy når en kan prøve ut ting uten at det koster noe. 

Druen Zilga er i ferd med å ta over hele drivhuset, selv om jeg beskjærer kontinuerlig. I år bare én drueklase, så må lese meg litt opp på denne beskjæringen. 

Spiss paprika som foreløpig ikke har blitt rød. I fjor modnet de veldig fint og det ble mange røde, men i år har jeg vel vært litt for sent ute da. Går jo an å spise grønne også da. 

Et lite tomatglimt. 

I fjor fikk jeg noen jungelagurk frø av datteren min, det ble ikke noen avling. I år fant jeg 2 frø nederst i frøposen, og jeg sådde dem. Det er maaange små jungelagurker, og planten strekker seg over alt. Foreløpig er fruktene kanskje 1 cm lange, og de skal bli 3-5, tiden vil vise om det blir noe å smake på. 

Vanningsanlegget er bedre enn ingenting, men det er et eller annet som ikke fungerer optimalt, som vi ikke har funnet ut hva er. Prøver igjen til neste år. 

Kommer litt mer om spiselig fra drivhuset senere, inntil da, ha en fortsatt fin uke. 

10 kommentarer:

  1. Så nydelige blomster det var på auberginen da. Paprika selges jo også som grønne, så det går nok fint å spise de.
    Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
  2. Hej Ingeborg!
    Väldigt vackra blommor på auberginen. Påminner om potatisblomman, men så är de släkt. Mina paprikor står kvar i växthuset, men tomaterna och gurkplantorna har jag rensat ut för ett tag sedan.
    Det blev inte lika stor skörd som det brukar. Jag har provat djungelgurka men tyckte inte om smaken.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Paprikaen får stå litt til her også. Jeg har begynt å rydde i tomatene, men de fleste får stå litt til. Jeg har hatt mye tomater i år, men paprikaen har ikke vært like villig. Hadde håpet at jeg skulle få smake på en jungelagurk i år, men så langt er de veldig små. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg! Vi tømte veksthuset for tomater i helga. Fremdeles står det paprika og chili igen. Kvitfly er noe dritt. Håper vi slipper å få dem inn i år, men det spørs.Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper jeg klarer å kvitte meg med kvitfly i løpet av vinteren, jeg har jo druer og fiken plantet i jorden i drivhuset så dem får jeg ikke ut, men håper jeg klarer det allikevel. :)

      Slett
  4. Fine farger. Tomat og aubergine gjør seg godt sammen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hadde gjort seg fint sammen på tallerkenen også, hvis det hadde blitt noen auberginer å spise, men det får bli neste år. :D

      Slett
  5. Hvis ikke, der kommer auberginer, kan du i det mindste glæde dig over blomsterne, for de vel nok fine. Jeg synes også, det er sjovt, med de frø og stiklinger, man somme tider kan være heldig at få foræret.
    Det er blevet en dekorativ stol, men det går ikke at sætte sig på den.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  6. Frø på biblioteket er en kjempefin ordning, da kan en prøve planter en ellers ikke ville gjort. Får sittet i stolen til neste år :D

    SvarSlett