søndag 3. september 2023

Tomatmysteriet

 I år har jeg sådd mye flere tomater enn jeg pleier, og en av dem har vært et lite mysterie. Jeg har nemlig flere gule tomatplanter som jeg verken har sådd eller kjøpt. 

Tror aldri jeg har hatt bedre tomatavling enn i år. De små runde er super sweet, den litt større ovale er enten busktomaten Tiny Tim eller Balkonzeuber. Og den gule har jeg ingen aning hvor kommer fra, men det virker å være en busktomat. 

Høy tomatplante super sweet, der tjuvene skal tas. De andre har jeg ikke tatt tjuvene på. 

Denne har også ovale tomanter, jeg vet ikke om det er Tiny Tim eller Balkonzeuber, ingen av dem har ovale frukter på frøpakken, men en av dem må det jo være. 

Nærbilde av den ovale busktomaten. 

Jeg kjøpte en sjokoladetomatplante på planteloppemarked i vår, nå har den begynt å bli moden. Det er også en busktomat. 

Og så er det den gule da, begge frøpakkene av de to busktomatene jeg kjøpte viser røde tomater. Denne gule tomaten er litt større en de andre tomatene jeg har. Men hvor kommer den fra (det er flere planter), det vet jeg ikke. Er noen andre som har gule Tiny Tim eller Balkonzeuber?

Ha en fortsatt fin søndag og ny uke.  

14 kommentarer:

  1. Meget mystisk Ingeborg! Jeg har en dejlig rød og oval tomat på terrassen i år, og jeg aner ikke hvad den hedder, men den har skøn smag. Fik frø af en veninde sidste år. Tiny Tim har jeg haft for et par år siden og den var ikke oval, men helt rund, og det er alt hvad jeg kan bidrage med...
    Du må nyde din store tomathøst og tage frø af dem der smager allerbedst, så kan du give dem dine egne navne - til husbehov:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det hjelper å vite at Tiny Tim er helt rund, for da tror jeg den ovale må være Balkonzeuber, så gjenstår det bare å se om jeg klarer nøste opp i gultomatmysteriet. :)

      Slett
  2. Så deilig med god avling! det er så mye du kan bruke tomater til hvis du får mer enn du kan spise opp.
    Den gule må være et frø som har kommet feil? Jeg fikk en rød "grønnkål" i en pose med grønnkål frø.
    hadde aldri hatt det før så har ingen annen forklaring, så det på planten med en gang den spiret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har lurt på om det kan være årsaken, er jo litt spesielt. :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    I år har inte mina tomater gett så mycket skörd som jag hade hoppats på. Får skylla på vädret, och hoppas på bättre lycka nästa år. Det finns så många sorter så det är inte lätt att veta vad det är. Tiny Tim är en dvärgtomat, så busken blir liten.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg trodde den skulle bli enda mindre enn den har blitt, jeg må lære meg å merke bedre, nytter ikke bare å tenke at det husker jeg :D

      Slett
  4. Kanskje du har fått med ett frø som har spirt uten at du har visst om det? :)
    Den gule tomaten er jo spennende da. Håper den smaker godt. Flott avling.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan sikkert skje selv ved kjøp av proffe produkter. De gule smaker veldig godt. :)

      Slett
  5. Jeg synes den gule er ekstra spennende. For en flott kontrast mot de røde.

    SvarSlett
  6. Hei! Min erfaring er at tomatene ofte ikke blir de samme som man sår, hvis man tar frø fra egne tomater. Sannsynligvis krysser de seg. Jeg tar nesten bare frø fra egne tomater. Kanskje en gang i framtiden blir de å gode at ....
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært stilig med en Anne-tomat. Ja, jeg pleier å ta frø av egne tomater jeg også, men i år hadde jeg ingen igjen, så alt var kjøpt. :)

      Slett
  7. Dette mysteriet har jeg hørt om! På et tomatforum på facebook i fjor, var det flere som hadde fått gule tomater fra en frøpose med en velkjent sort som skulle være røde. Tror det var Balkonzeuber. I år fortalte en venninne om samme fenomen. Har nok skjedd en feil hos produsenten, med "gule" frø oppi feil frøposer. Faktisk så finnes det en busktomatsort som heter 'Balkonzeuber Yellow'.
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, det var oppklarende, takk skal du ha. Da kaller jeg dem rett og slett for Balkonzeuber Yellow. Det er flere planter, hvor mange vet jeg ikke, for da jeg ikke hadde plass til flere satt jeg resten av plantene sammen i en stor potte, foreløpig har det bare vært gule tomater der. :)

      Slett