lørdag 16. september 2023

Trompetblomsten blomstrer!

Trompetblomsten blomstrer for aller første gang, Månestråle blomstrer hvert år, men er ekstra fin i år. Går i gult begge to. 

Jeg plantet denne klatreplanten, Campsis Madam Galen, eller Trompetblomst, i 2014. I år blomstrer den for første gang med disse blomstene. Tenk det gikk 9 år, jeg hadde nesten gitt opp. Blomstene skulle ha vært røde, men pytt, pytt. De er i hvert fall mye større enn jeg trodde. 

Ikke se på potten, jeg har hatt potter i klatreveggen hele tiden mens jeg har ventet. 

Her er den i full størrelse, klatreplanten. Ganske flott syns jeg, og med flott bladverk. Blomsten skimtes sånn ca midt i bildet. Denne klatreplanten kan bli 6 meter høy, den blomstrer i august/september og tåler ned til minus 20 grader. Det står at det anbefales å dekke den, men det har jeg aldri gjort. 

En annen gul plante er stauden Månestråle (eller Voksklokke), den har så nydelig gulfarge syns jeg. I år blomstrer den ekstra fint. 

Det er mange blomster, blir spennende å se hvor lenge den får blomstre. Den står litt beskyttet for vind og regn, men om det blåser for mye blir bladverket svart. 

Den har blitt ganske stor etter hvert, jeg må alltid huske på å ta turer opp for å se på den, for den vokser litt bortgjemt. 

Til slutt et lite glimt av georginen, som jeg tror jeg har vist tidligere i år, og som har blomstret hele sommeren. Den er veldig populær hos humlene. 

Det har vært en fin dag i hagen i dag, og i morgen er det meldt mer sol, gøy å gå litt rundt og pusle nå på høsten. Ha en fortsatt fin helg og ny uke. 

10 kommentarer:

  1. Den trompetblomsten har jeg aldri sett før. Så spennende at den endelig blomstrer. Noen ganger må en vente lenge før det skjer.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye som bruker lang tid på å etablere seg, mens syns jo 9 år var litt i drøyeste laget. Trodde kanskje ikke den klarte å blomstre her, veldig kjekt at den gjorde det. :)

      Slett
  2. Tænk hvilken tålmodighed du har haft med din trompetblomst... Du burde blæse en trompet-fanfare for den! Planten er flot og blomsterne fine også selvom de ikke blev røde. Tillykke!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :D Ja, kanskje jeg burde innføre en tradisjon der jeg kjøper en trompet og spiller en fanfare hvert år den blomstrer, eller får noen til å spille. Det hadde vært gøy :D

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Det var en lång väntan på att få se Trumpetblomman i blom. Men säkert värt det. Vaxklockan är väldigt vacker. Visst är de soliga höstdagarna sköna.
    Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde forsonet meg med at bladverket også var flott, men blomsten er selvsagt en bonus. :)

      Slett
  4. Man kan næsten miste tålmodigheden, når man skal vente så længe, men det var godt, du holdt ud, for trompeterne var værd at vente på. Men månestrålen er også utrolig smuk, jeg holder især meget af den lysegule farve. Vokser den i sol?

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker også denne lysegule fargen til månestrålen veldig godt. Jeg ble litt overivrig da jeg så blomster på trompetblomsten, i dag har de sprunget skikkelig ut, så jeg må ut og ta et bilde til. :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg.
    Det er så gøy når planter man har ventet på lenge endelig vil blomstre. Gratulerer - 9 års venting er ikke verst. Tålmodighet lønner seg :)
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt at bladverket var fint ellers hadde nok tålmodigheten vært litt dårligere (og nå ser jeg flere knopper også). :)

      Slett