fredag 25. august 2023

Stauder og en nesten

Det er merkbart mindre blomstring i hagen for tiden, men det er fortsatt noen stauder som blomstrer, og så Kongslys da, som har stått fint så lenge. 

Værhanen er ikke så gammel i hagen her, fikk den av en venninne for et par år siden, først trivdes den ikke, men da jeg flyttet den noen meter i fjor så har den plutselig blitt stor og flott i år. Det er bare så vidt den er vinterherdig. Den blå under er Lavendel. 

Dette er også en helt ny staude her, Potentilla nepalensis Miss Willmott, og jeg lurte litt på om den hadde forsvunnet i løpet av vinteren, men plutselig var den der, og har tydeligvis etablert seg midt i en tue med Kattemynte. 

Denne rosa slireknen tror jeg at jeg legger ut bilder av hvert år, den er veldig fotogen. Har nettopp begynt blomstringen og kommer nok til å blomstre helt fram til frosten. 

Denne høstanemonen er en av hagens eldste stauder. Det er ikke alltid den liker seg like godt, men i år ser det ganske bra ut. Den har blomstret en stund og har fortsatt mange knopper. 

Selinum er en trofast staude, elsket av insekter. Jeg hadde tenkt å flytte denne tidligere i sommer, men den ble for stor før jeg fikk sjansen. Her vokser den mellom to roser, og det er ikke helt ideelt. 

Og så er det Kongslyset da, både det hvite og det gule, som jeg kjøpte på planteloppemarked i fjor, og som jeg trodde kanskje var ferdig etter blomstring i fjor, men nei, de blomstrer som bare det. Skal være toårig, men enten er det plantene fra i fjor som kommer opp igjen, eller så har den frøsådd seg, men da skulle den vel ikke blomstret før til neste år?

De siste ukene har vært veldig travle, og med fint vær er jeg jo helst ute, skulle ha regnet i dag, men foreløpig er det tørt, selv om jeg altså er inne og skriver dette. Nå er jeg på vei til datteren min, for hun har nettopp fått baby, en liten jente som er til å spise opp. 

Ha en flott helg!

14 kommentarer:

  1. Du er heldig som får til høstanemoner. Jeg vet ikke hvor mange jeg har plantet her, men de dør alltid om vinteren. Kongslys oppfører seg som ugress her, for de sår seg overalt. Gratulerer som bestemor!

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Jeg tar visne kongslysstilker og legger i skråningen nedenfor drivhuset, håper noen kan etablere seg der. Høstanemonene trives ikke sånn supert her heller, men tror kanskje det er alt regnet. De får liksom aldri de digre tuene. :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Det finns en hel de som blommar fortsatt. Kungsljus har jag också, och de kommer upp år efter år, skaffade en ny fin rostfärgad i år, hoppas att få se den nästa år igen, för den blommade bara med en stjälk i år. Gratulerar till barnbarnet.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) høres flott ut med rustfarget kongslys. :)

      Slett
  3. Du har en hel del blomning ändå tycker om gruppen med ormrot, de är så tacksamma. Roligt att crocosmian blivit så fin. Förr kämpade jag med de här men det känns som klimatet och en ny växtplats gett de riktigt bra förutsättningar. Numera blommar de ymning.. Till våren ska jag försöka få tag i några ljusare gula också.

    Allt det bästa! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg visste ikke at Ormrot var i slireknefamilien, tror den er litt annerledes enn min Blodslirekne, men de er begge veldig fine. Jeg liker godt planter som vokser i store tuer. Jeg vet at det er forskjell på herdigheten for røde, oransje og gule værhaner, men husker aldri om det er den røde som er mest herdig eller en av de andre. :)

      Slett
  4. Så fint med alt der blomstrer hos dig! Du kan nemt tage en buket med til din datter og det nye barnebarn:-) Potentil er lidt vildsom og ikke sådan til at styre, men blomsterne er kønne. Jeg har en rigtig rød én i haven.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare andre året med potentillaen, men om den blir større til neste år får jeg kanskje flytte den ut av kattemynten, selv om det er litt fint med de svevende røde blomstene over de blå. Ja, jeg får ta med en blomst til den nye familien :)

      Slett
  5. Tillykke med barnebarnet.
    Selinum har jeg aldrig haft i haven, men hvor er den smuk. Der er ikke så mange skærmplanter, der blomstrer sidst på sommeren, så den vil jeg overveje at anskaffe. Sår den sig selv?

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Selinum sår seg litt, det hender jeg finner en og annen avlegger, men ikke ofte. Noe problem er det definitivt ikke. :)

      Slett
  6. Gratulerer med barnebarnet!
    Flotte blomster. Jeg var også heldig og fikk hvite og gule kongslys i fjor høst, som nå har blomstret lenge. Godt å høre at de kanskje blomstrer neste år også, eller frøsår seg. Ha en fin høst!
    Hilsen Lisa

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, veldig kjekt å bli mormor. Ja, jeg er veldig fornøyd med kongslysene. :)

      Slett
  7. Hei Ingeborg.
    Deilig med sensommerblomstring hos deg.
    Jeg har også sådd kongslys i vinter, og de blomstrer allerede i år!
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjekt å ha noe som har sen blomstring også. :)

      Slett