tirsdag 8. august 2023

Storkenebb en fantastisk staudefamilie

Her kommer litt om noen av mine Storkenebb, en fantastisk staudefamilie som klarer det meste, inkludert å fighte brunsneglen. Noen blomstrer hele sommeren, andre ikke fullt så lenge. 

Cinereum Ballerina er en lav sort, den har allerede blomstret, og så vidt jeg husker har den ingen gjenblomstring, men jeg har ikke hatt den så lenge, så hvem vet. 

Denne heter Dark Reiter og har mørkt bladverk. Jeg kjøpte den hos Grønsund Planteskole (tror jeg de het) fra Sørlandet, de var og holdt foredrag i hagelaget her, vel verdt å høre på. I år har den blomstret mye lenger enn den pleier.  

Denne lave tuedannende varianten heter Cambridge. 

Jeg har tre rosestorkenebb, dette er den lyseste. Den dekker veldig godt og kan setter rett i bakken, trenger altså ikke bed. Passer godt sammen med Stormarikåpe. 

Denne rosestorkenebben syns jeg har den fineste fargen. Jeg har ikke noe mer spesifikt navn på rosestorkenebbene, de kommer stort sett fra planteloppemarked, men denne har jeg fått fra sommerhagen til broderen (skyggebalkongen). 

Den tredje er lysere rosa. Alle rosestorkenebbene er avblomstret nå, de blomstrer tidligere på sommeren. 

Dette er Philip Vapelle. Den er også avblomstret nå, men den pleier å komme med en ny blomstring senere. 

Rozanne er jo nesten for en kjendis å regne, og i virkeligheten er hun ikke så blå som dette bildet. Det er fantastisk med planter som blomstrer hele sommeren, og helt fram til frosten kommer. Har henne både i sol og mer skygge, som her, ser ut til å trives med begge deler. 

Denne er også lav og heter Karmina. Den brer seg, og det liker jeg godt. Fin bunndekker, men er allerede ferdig avblomstret. 

Den siste denne gang er Tiny Monster, og den har jo et fantastisk navn. Hvis den har andre planter å klatre i så gjør den det, ellers brer den seg utover og er ganske lav. Jeg forstår bedre at den har navnet Monster enn Tiny. Den blomstrer hele sommeren, noen ganger helt til jul. Kommer det perioder med frost eller snø, så fortsetter den blomstringen når det blir mildere igjen. 

Det er vel mange, spesielt på Østlandet, som regner vekk om dagen, her regner det også litt, men blåser mer, tror det er meldt opp i 27 sekundmeter i dag. Blir nok ikke noe hagevær her i hvert fall, men ha en fortsatt fin uke uansett, det blir vel bedre. 

14 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Jag är lika förtjust i nävorna som du. De är de enda växterna som frodas och bildar fina tuvor i min torra rabatt vid gaveln av huset. De förökar sig och blir fler. Har en absolut favorit i en söt rosa variant, tror den heter Jungfrunäva. Den som är lite besvärlig är en vacker blå, som blir så lång att den gärna lägger sig på marken om den inte hittar stöd. Fördelen med dem är ju också att trots att de blommat klart så bildar de fina gröna kuddar.
    Ha en fin dag /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, mange fordeler. Jungfrunava må jeg google. :)

      Slett
  2. Så mange fine storknebb du har, og den rosestorknebben med den skarpe rosa fargen var helt nydelig. Jeg har noen lys rosa stokrknebb som kalles for blodstorknebb. Geranium sanguineum heter den, og den liker jeg veldig godt.
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har prøvd en blodstorkenebb flere ganger uten hell, men det er kanskje forskjellige varianter :)

      Slett
  3. Storkenæb er en absolut favorit i haven, og du har vel nok mange skønne. De er både nemme og robuste, og kan klippes ned og komme igen på en sommer. Det eneste jeg er ked af er at rådyrene også holder af dem...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det visste jeg ikke, at rådyrene likte dem. Vi har rådyr her, men de kommer veldig skjelden inn i hagen. :)

      Slett
  4. 'Rozanne' er kanskje den jeg synes er finest. Men fra tidligere vet jeg at det er blått jeg trekkes mot.

    SvarSlett
  5. Ja, det er gruppen sin! Nyttige og vakre, selv om noen brer seg mer en godt er. Så fin den mørkeste rosestorkenebben er.
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en nydelig farge på dem. Det som kan være litt vrient er at noen bunndekkere, som Tiny Monster, klatrer hvis de får sjansen. Ja, egentlig høststorkenebben også. :D

      Slett
  6. Så mycket ljuvligt blomstrande i din trädgård! Alltid lika inspirerande att kika in till dig...
    Augustikram från Titti

    SvarSlett
  7. Så mange flotte du har! Jeg kom plutselig på at jeg muligens hadde en sånn Philip Vapelle, husker ikke om den hadde blå eller hvite blomser, men den sorten har litt ru bladverk, tror jeg. Grunnen til at jeg plutselig husket den, er nok at jeg ikke har fått med meg at den trolig forsvant for et par år siden... Nå skal jeg jammen sjekke grundig der den stod!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må du sjekke, den er veldig fin, blomstene skinner helt spesielt i solen. :)

      Slett