tirsdag 1. august 2023

Sommerhagen

Den ene blomsten avløser den andre, det er juli - eller i hvert fall så har det vært juli i en måned, alltid noe nytt å se på i hagen. Her kommer et pittelite knippe blomster fra min hage.  

Jeg har jo egentlig sluttet med georginer siden de ikke fikk stå i fred for sneglene, men så fikk jeg en georgineknoll som var til overs for en to, tre år siden. Den har ikke blomstret før, men i år har jeg spandert stor krukke og mye gjødsel. Nå har den blomstret i hele juli. 

Løvemunn er alltid en sikker sommerblomst syns jeg. Den er sneglesikker og blomstrer godt. 

Denne blomkarsen hadde jeg i fjor også, den blomstret dårlig, men jeg klarte å få tak i noen få frø. I år har den fått en bedre plass og blomstrer godt. Den heter Lady Bird.  

Frøstjernen har kommet over flyttingen for et par år siden, og blomstrer godt i år, men fortsatt bare en stilk. 

Vierhortensia Annabell og klatrerosen New Dawn ser også ut til å like sine nye plasser, her de har stått i noen år nå, dette er kanskje tredje sommeren. 

Jeg fikk en Værhane av en venninne for et par år siden, i fjor flyttet jeg den under en stor hvit Syrin, og i år blomstrer den godt. Foran i bildet Lavendel. 

På denne tiden av sommeren er vi ofte til fjells, men i år er vi hjemme, det er deilig å gå rundt i hagen og se de plantene som blomstrer nå, en del jobbing blir det også, og i går ga jeg mange bed et lite jordtilskudd i form av jord kjøpt på den lokale miljøstasjonen. Det ble mange bøtter med våt jord som skulle bæres fra nederst til øverst i hagen, så det ble en to-timers treningsøkt også. Jeg fortsetter i dag. 

Ha en fortsatt fin dag!

6 kommentarer:

  1. Så flott georgine du har! Det er godt at den får være i fred for sneglene. I nærheten her har vi tatt mange snegler i det siste. Det er fra nå og utover at de legger egg. Annabell er så fin.
    Ha en flott kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vanligvis får georginene ikke stå i fred for sneglene her, men da vi var på ferie satte jeg denne i en sinkbalje oppå et bord :D tror det var det som reddet den, nå står den helt i husveggen. :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Här har dahliorna också börjat blomma, några är i knopp ännu. De är inte riktigt lika fina som de brukar. Hortensian är riktigt fin. Mina har inte slagit ut i blom ännu, men snart. Nu har vi haft några soliga dagar, men det blev mycket regn i juli.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ble mye regn her også, men nå har vi hatt et par dager med oppholdsvær, og det er deilig. Håper det holder litt til. :)

      Slett
  3. Det ser dejligt ud altsammen, og fint man kan flytte rundt på sine planter til man finder den rette plads.
    Lyder som et hårdt træningsprogram du har gang i!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, plantene her har vært på mange reiser :D

      Slett