tirsdag 25. juli 2023

Bekjemping av skvallerkål

 Skvallerkål er noe dritt, og det går definitivt ikke an å klippe dem ned og tro at de skal bli svakere av det. Skal de bort må det lukes, lukes og lukes gjennom mange år, i hvert fall når en vil unngå å bruke gift. Og om en bruker gift må det lukes og lukes og lukes gjennom mange år uansett. Jeg har et bed rundt flaggstangen, der vokser det en diger, taggete rose og en stor vivendel, så det er ikke så enkelt å komme til. I tillegg er det litt nedoverbakke som medfører en veldig slitsom lukestilling. Våren 2021 bestemte jeg meg for å plante Høststorkenebb. Nederst i hagen har jeg nemlig plantet denne storkenebben rett i plenen og det er nesten ingenting som vokser gjennom. Her kommer litt bilder fra prosessen. 

Dette bildet er tatt ca midt i prosessen så langt, sommeren 2022. Prestegårdsrosen blomstrer fint, og det gjør også skvallerkålen :D
Ved prosjektets start 27.mai 2021. Vårlig skvallerkål. 

Prøvde å luke bort litt skvallerkål for å få plantet høststorkenebben. 

Storkenebben er plantet. Dette bildet er tatt 23. juni 2021. Skvallerkålen lever selvsagt i beste velgående. 

Her har vi kommet til 6. oktober 2021, ikke så mye som har skjedd, Skvallerkål og Høststorkenebb lever side om side. 

Litt enklere å se bedet i januar 2022, skvallerkålen har visnet ned, mens storkenebben fortsatt er litt grønn. 


I fjor tenkte jeg litt at dette ikke gikk så bra, men se, dette bildet er tatt for noen dager siden, og selv om det fortsatt er litt skvallerkål nederst så har storkenebben tatt over, og til daglig tenker jeg faktisk ikke over at det er noe skvallerkål her. Kanskje jeg skal rive bort det som vokser i kanten også, den kommer jo igjen, men er ikke så dominerende som den var før, og jeg luker ikke i dette bedet i det hele tatt. 

Rett på andre siden (prestegårdsrosene skimtes i bakgrunnen) vokser det en stor Høststorkenebb av samme sort, den blir ganske høy, og når langt opp på stammen til hjortesumaken. Den røde rosen er Tommelise, og bladene i forkant er en nylig avblomstret Ballblom. 

I går var det en nydelig dag i hagen og vi fikk gjort ganske mye rydding, som jeg kan vise bilder av en annen gang (når jeg får tatt noen). I dag er det skikkelig slagregn her, men i morgen er det meldt fint igjen, får håpe det slår til. Mye å gjøre når alt vokser så fort. 

Ha en fortsatt fin uke!

10 kommentarer:

  1. Det er jo en meget god proces du har været igennem med din skvalderkål, og jeg har også brugt geranier som en slags bekæmpelse - med noget held. Der er virkelig forskel at se over de 2 år, og det må være meget tilfredsstillende. Det hjælper at fjerne bladene på skvalderkålen, hvis man gør det meget ofte. Det gror næsten ikke i græsplæner, så det er en god idé at flytte sine bede væk fra hække og gærder, hvis det kan lade sig gøre.
    Fint du fortæller om din effektive 'kur' mod vores værste ukrudt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Skvallerkål er noe dritt, men det ser nå ut som det hjelper med samplanting som gjør at det er enklere å overse den :D

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Geranium är ett toppen släkte, de bildar fina tuvor, så kan förstå att annat har svårt att tränga sig igenom. Skall tipsa dottern om ditt projekt, hon har fått in skvallerkål på ett ställe i trädgården, där hon planterat en växt som hon fått. Så tråkigt. Tycker resultatet ser ut att bli bra. Jag använder dem i min torra skuggiga rabatt och de trivs bra.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Storkenebb er en favoritt. Håper datteren din klarer å bli kvitt skvallerkåler, den er virkelig vrien. :)

      Slett
  3. Skvallerkål og krypsoleie er noen forhatte ugress, og kjerringrokk ikke minst! Helt umulig å bli kvitt. Det ser ut som du lykkes med å få det bort. Luking gir resultater. Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har krypsoleie også, ble advart mot den, men syns den var så fin, nå har jeg den i hele hagen :D

      Slett
  4. Hei! Så fint at du har funnet en metode til å få kontroll over skvallerkål. Vi har heldigvis ikke skvallerkål, men mye annet. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Vær glad for at dere ikke har den. Jeg er vokst opp med den, så er kanskje litt immun, men kvitt den blir man ikke. :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg!
    Nei svalderkål er ikke lett å bli kvitt. Fint at du greier å bekjempe den. Jeg har lykkes best der jeg kommer til og får gravd opp det store nettverket av røtter de har.
    Det høres spennende med høststorkenebb, det må jeg prøve å få tak i. Storkenebb av ulike slag, er fine og lettvinte å ha i hagen.
    ha fortsatt fin sommer med regn og sol, Ingeborg.
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Storkenebb er en fantastisk plante, og spesielt de som blomstrer hele sommeren, som blant annet Høststorkenebb. Ja, problemene her også er ofte at det er umulig å bli kvitt Skvaller som vokser utilgjengelig til, inntil trestammer og busker for eksempel. Jeg tar noen økter hvert år, men det er ikke akkurat lystbetont :D

      Slett