tirsdag 11. juli 2023

Blå blomster

Det er så mange fine blå blomster, og her er noen av dem jeg har i min hage. 

Nå blomstrer den blå lerkesporen for fullt. 

Dette bildet er av agapanthusen fra 2021, i fjor var det bare én blomst til sammen i alle fem krukkene. Men i år blir det mange igjen, foreløpig bare knopper. 

Masse blå akeleier i hagen, og noen av dem blomstrer fortsatt. 

Blå Kattemynte Walkers Low har jeg hatt i mange år, i år med en liten Kosmos i ytterkant. 

Stilstudie av kattemynten. Det er mange katter som sprader gjennom hagen her, men jeg har faktisk aldri sett at noen bryr seg om kattemynten, den er derimot populær blant humler og sommerfugler. 

Lavendel på terrassen. 

Jeg pleier alltid å ha en lyseblå hengelobelia, men i år fikk jeg feil farge, men fortsatt fin da selv om den er litt mørkere. 

Den litt lysere lobeliaen fra i fjor. Hengelobelia trenger ikke å henge i en ampel, den kan stå i en stor krukke også. 

Storkenebb Philip Vapelle har en nesten gjennomsiktig blå farge. Nesten avblomstret nå, så dette bildet er fra før ferien, men den kommer jo igjen senere på sommeren også. 

Blå Storkenebb Rozanne har akkurat startet blomstringen. 

Veronika blomstrer nå, men husker ikke navnet. 

Denne petuniaen heller mer over til lilla, den er fra i fjor, og nå er det på tide å ta en tur til hagesenteret og se om jeg finner noen sommerblomster på tilbud som jeg kan ha i tomme krukker. 

Deilig å være hjemme fra to ukers ferie, i hagen er det overvokst, som alltid midt på sommeren, og det foregår en kontinuerlig lukeprosess. 
Ha en fortsatt fin dag!

12 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Blåa växter är fint, har några av dem du nämner, Veronikan är så söt, och Nävan är användbar till min torra rabatt. I år blev det vit, rosa och lila lobelia, en växt som finns här varje år. Jag köpte en Agapanthus i år på mässan, men det är bara blad, tror inte den kommer att blomma.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan jo være at agapantusen bruker litt tid på å blomstre. Litt vanskelig hva som skal til, noen mener den skal gjødsles på høsten og noen på våren, og noen at den blomstrer mest om den har trang potte (og det har den kanskje ikke når den er helt "ny") :)

      Slett
  2. Den som kalles kattemynte med blå blomster er ikke den "ekte" kattemynten. Den har jeg her, og de blomstene er gråhvite og de ses nesten ikke. Kattene mine blir gale i ordets rette betydning, så de får ikke så mye av den. Nydelige blå blomster hos deg. Den lyseblå lobelia er ikke så lett å få kjøpt her, så den må jeg lete etter. Jeg har også lobelia i store krukker, for da tørker de ikke så fort ut.

    Hilsen Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da var jo det en forklaring på hvorfor ingen katter bryr seg om min, men når det vises i hageprogrammer etc er alltid blomstene blå, og ofte Giant Hill. Jeg har pleid å kjøpe den lyseblå lobeliaen som pluggplante, men i år kjøpte jeg den senere, så lyseblå ut ved kjøpet men ble mørkere. :)

      Slett
  3. Hei! Blått er kan jeg ikke få nok av. Den kattemynten vi har, er en forelsket-i-deg - plante av Shira. Hun nyter den og den blir nesten kvalt. Fortsetter hun sånn, blir den kvalt. God natt! Anne

    SvarSlett
  4. Blå blomster kan man ikke få for mange af! de passer ind alle vegne og du har jo så mange forskellige at hele sommeren er fuld af blå nuancer. Det er bare skønt!
    God arbejdslyst med ukrudtet! Jeg tænker jeg også snart skal i gang nu hvor vi endelig har fået regn.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt utrolig hvor mye ugress det blir på et par uker, godt omgivelsene gir arbeidslyst :)

      Slett
  5. Jeg elsker blå blomster, og jeg nyder din blå serie. Jeg var ikke klar over, at 'Philip Vapelle' blomstrer igen senere på sommeren. Jeg må huske at klippe de visne blomster af, så kan det være, min også kommer igen.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør den helt sikker. Det varierer litt hvor mye den blomstrer andre gang, noen ganger mye andre ganger lite, og jeg husker ikke helt om den kanskje trenger noen sesonger før den gjør det. Jeg klipper av de visne blomstene. :)

      Slett
  6. Herlig :-))
    Det ser koselig ut i hagen din. Jeg ønsker deg en god sommer.
    Det er for tiden også mange nyanser av blått i hagen min... og rosa til rødt – rosesesongen pågår fortsatt.
    En hilsen til deg fra Viola
    Takk for dine vakre bilder

    SvarSlett
    Svar
    1. Rosesesongen er fantastisk, godt det finnes roser som blomstrer lenge. :)

      Slett