tirsdag 4. juli 2023

De første rosene

Tiden går så fort når det er sommer, disse rosebildene tok jeg før jeg dro på ferie for en drøy uke siden, de tidligste rosene i hagen min. 

Alkymist er en veldig søt klatrerose. Den har bare en levegg å klatre i her, og elendige jordforhold, men den har nå klart seg her i noen år. 

Alkymist. 

Rosa Hugonis vokser rett bortenfor, og er den aller første rosen i blomst. Den har slitt litt, mye skygge som den får, men i år har den vært fantastisk. 

Ritausma skal jo tåle mye så den er plassert på det mest værharde stedet i hagen.

Kanadiske Therese Bugnet har mange knopper i år, og jeg håper det skal være noen blomster igjen når jeg er tilbake fra ferie om noen få dager, men erfaringsmessig så syns jeg ikke den blomstrer så lenge. 

Louise Odier ser endelig ut til å ha funnet seg til rette etter å ha blitt flyttet for noen år siden, både har den vokst og har mange knopper. 

Jeg vrir hjernen her jeg sitter på 1000 meter over havet, men tror denne heter Augusta Luise. Den vokser foreløpig i en stor krukke. I bakgrunnen Storkenebb Philip Vapelle. 

Her til fjells er det bare blomstereng, og prestekragene har bare så vidt begynt å åpne seg. Selv om jeg trives på fjellet så gleder jeg meg til å komme tilbake til hagen. 

Ha en fortsatt fin uke!

10 kommentarer:

  1. Dejligt med smukke roser selvom du ikke lige er hjemme i haven for tiden! En blomstereng er jo også skøn. Hugonis er så fin med sine små blade og blomster. God ferie!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, akkurat det jeg liker med Hugonis også, blomstene er jo fine, men bladverket varer jo lenger. Det er deilig med ferie. :)

      Slett
  2. Så flotte roser du har i hagen nå. Terese Bugnrt har jeg også, men den blomstrer kort som du sier. Louise Bugnet blomstrer mye lengre. Augusta Louise hadde en nydelig farge.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Louise Bugnet har jeg ikke prøvd, men den er også fin. Augusta lukter godt også. :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Fina rosor, hos dig. Riktigt vackra färger på dem. Jag är sugen att skaffa mig några till.
    Ha det gott i fjällen.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan aldri bli for mange roser, men skulle hatt bedre plass. Prøvde meg på en her i fjellet også, men den stod bare og stampet så jeg tok den til byen i fjor. Håper den klarte seg. :)

      Slett
  4. Vakre roser hos deg! Alchymist og Rosa hugonis er noe ekstra. Ha det godt!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå gleder jeg meg til å komme hjem for å se hva mer som blomstrer, og forhåpentligvis ikke har blomstret ferdig. :)

      Slett
  5. Hei! Ja, nå blomstrer rosene mer og mer. Nydelige roser, Skulle gjerne hatt flere, men jeg får dem ikke helt til. Ha det godt i fjellet! Anne

    SvarSlett
  6. Det er en flot rosenblomstring du viser. Især 'Ritausma' fangede min opmærksomhed på grund af den smukke blomst og din beskrivelse af dens hårdførhed. Nu har jeg læst mere om den på nettet, og jeg tror, den vil være god i vores forblæste have.
    Åh, hvor ville jeg gerne have set blomsterengen på fjeldet. Det må være meget smukt.

    Hilsen Elna

    SvarSlett