tirsdag 27. juni 2023

Blomstring i juni

Nå skjer alt i hagen så fort at det er vanskelig å henge med, men her kommer i hvert fall noen få glimt. 

Sist viste jeg en lysegul og lyseblå Akeleie, den forandret seg ganske mye etter hvert, nå er den helt blå og hvit. 


Akeleiefrøstjernen er her helt i starten av blomstringen. 

En av mine favoritter er Azalea Feuerwerk med sine oransje blomster. Det er nesten sånn at jeg glemmer den ut fra år til år, og blir like overrasket når den starter blomstringen i skyggen under trær og busker. 

Jeg fikk meg endelig en Duppesoleie for et par år siden, leste at den tålte mye, og det gjør den virkelig. Her er det både dårlig jord og mye vær. 


Jeg prøver å ha minst en Løvemunn hver sommer, det er helt supert at sneglene ikke liker dem. 

Denne sverdirisen ble med hjem fra et planteloppemarked for noen år siden. Den er ikke så fotogen der den står klint inn i vinduet til utestuen, men den trives godt for her er det ofte fuktig jord på grunn av et takrennenedløp. 

Ha en fortsatt fin uke!

8 kommentarer:

  1. Ja, akeleier er som regel ikke stabile. De krysser seg med hverandre hele tiden, men jeg synes at de er sjarmerende likevel.
    Ha en fortsatt fin dag! Hilsen Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flott. Den blå og hvite her er akkurat samme blomst som i forrige innlegg da. :)

      Slett
  2. Flot akeleje, ja og alt det andet! Irisen har du da fundet et perfekt sted til, og det er vel det der tæller. Herligt at kunne blive overrasket hvert år af din orange skønhed!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så fint å se når planter trives. :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Aklejorna blev kortvariga hos mig, de har blommat över. Känns som att mycket blommar över snabbt i värmen.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er egentlig litt overrasket over hvor mye som har blomstret så pass lenge til tross for det varme og tørre været. :)

      Slett
  4. Din akelejefrøstjerne er virkelig smuk. Jeg kan godt lide høje stauder. Skal den bindes op, eller kan den holde sig selv oprejst?
    hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Den holder seg faktisk oppreist, og det her hos meg, hvor det er så mye vind. Jeg unngikk lenge høye stauder på grunn av det, men de siste årene har jeg prøvd ut noen. :)

      Slett