onsdag 14. juni 2023

Pastell i hagen

 Fortsatt mye pastell hos meg.

Det er litt blomstring igjen i Klematis Montana Rubens på den andre siden av huset, men her ved inngangsdøren er det nå Klematis Montana Superba som blomstrer. 

Målsettingen er jo at klematisen skal møte vivendelen, og i år ser det ut som at det skal skje. 

Søte blomster, og veldig like Rubens da, jeg har ikke akkurat sammenlignet dem ved siden av hverandre, men ser ikke egentlig noen forskjell. 

Akeleiene kommer nå i mange fasonger og farger, jeg har ikke navnet på noen av dem. Bak denne rosa, rynkete, vokser gul Ballblom. 

Rosa og hvit Akeleie, som brer seg ut og ser ut som den er i ferd med å ta av. 

Helt lys lilla og hvite sjatteringer. 

Eller denne helt lys gule med litt mørkere lilla. 

Det kommer mange akeleier opp i skyggebedet på østsiden, forskjellige fasonger og farger, alle har selv bestemt at de vil være akkurat her. Jeg må innrømme at ganske mange nye blir luket bort etter hvert. De siste ukene har det også vært så tørt at lusene har kommet, får finne fram sprøyteflasken med grønnsåpevann.  

I det samme skyggebedet står min egen variant av en trebregne. Jeg trodde jo aldri at bregnen skulle overleve i det lille hullet, men nå tror jeg det er tredje året. 

Selv om jeg fortsatt ligger på etterskudd med hagearbeidet, så gjelder det å nyte det fine været, og hagen, også, men det går en del tid med til vanning.
Ha en fortsatt fin uke. 

14 kommentarer:

  1. Dine montana clematis er så fine. De tåler ikke mitt klima, så derfor får jeg nyte dine bilder. Så mange spennende akeleier du har. Ja, de gjør som de vil, og sprer seg mer enn godt er. Jeg luker bort mange jeg også. Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mye å nyte, egentlig spennende at forskjellige planter klarer seg i forskjellige hager og i forskjellige deler av landet. :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Så vacker din Montana klematis är. Jag tror att jag har haft den, men att den inte trivdes. Aklejorna är riktigt fina i år, gillar dina pastell färger. Hos mig har en hel del blivit mörkblå. Bräknen i stubben är riktigt skoj.
    Ha en fin dag /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tok frø av en mørkeblå, nesten svart, Akeleie for mange år siden, så jeg har også en del blå, noen ligner de frøene jeg sådde, mens noen er helt ulike. :)

      Slett
  3. Smukt med de mange forskellige akelejer - og ja, de bestemmer selv hvor de vil stå! Også fint med klematis der mødes over døren. Montana vokser jo vældig hurtigt så det sker nok snart.
    Elsker din 'træbregne'!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Planen er å skaffe meg en stamme som ligner mer på stammen til en ekte trebregne, men om jeg noen gang får gjort det er ikke lett å si. :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg! Vi hadde Montana i krukke i 2 til 3 år. Vi bar den inn i kjelleren om høsten og ut igjen om våren. Den var så vakker. Prøvde å overvintre den i komposten, men det gikk ikke, dessverre. Ja nå er det akeleietid. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen ganger må en bare prøve det umulige, selv om det ikke går så har en i hvert fall prøvd. :)

      Slett
  5. Montana-klematis er fantastisk vakker! Dessverre ikke herdig hos meg. Artig å studere alle de ulike akeleiekrysningene som dukker opp hvert år :) Gøyal trebregne. Ha en flott dag!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, akeleier er alltid spennende, så lenge de ikke blir for mange, og de har en tendens til å så seg ytterst i bedet, noe som ikke alltid passer. :)

      Slett
  6. Ja det kan man da kalde en træbregne ;-) og det lader til, at den tåler klimaet hos dig, hvad andre træbregner sikkert ikke ville gøre.
    Akelejer er yndige, når de blomstrer, men jeg klipper frøstandene af, da jeg ellers synes, de sår sig lidt for rigeligt.
    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg fjerner også frøstander, eller hele planten egentlig, når akeleien er avblomstret. De er fine når de blomstrer, men det kan jo bli for mange av dem også :)

      Slett
  7. Jeg la spesielt merke til den gule og lilla akeleien fordi noe lignende er i ferd med å utvikle seg hos meg. Håper den blir like fin som din :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, se dagens innlegg også, den har utviklet seg til å bli hvit og blå! :)

      Slett