lørdag 4. juli 2020

Frodig på fjellet

Til tross for neste 1000 høydemetere er det frodig rundt hytta vår i Valdres, det må jobbes ganske iherdig for å holde vegetasjonen nede.

Utenfor Brekkenstølen, sommerannekset vårt, vokser dette grantreet, jeg har sagt at vi kan feiere jul her oppe når treet er blitt større, men her om dagen fant jeg en enda større gran midt inni en tett bjørkeskog, så da må jeg kanskje gi meg. Vi får se, gleder meg ikke akkurat til å vaske opp etter pinnekjøttmiddag med en liten vaskekum, og dra alt vi trenger på snøscooter inn. Jeg trenger jo ikke å fortelle noen om det andre treet, eller kanskje si at det er litt for stort for å være juletreemne. 
Dette er kanskje ett av de største bjørketrærne på tomta. Problemet er egentlig ikke at de er store, problemet er alle de små som kommer etter. Etter at tomta ble sluttet brukt som beite vokser det opp små bjørketrær i store felt over alt. I år har vi brukt noen dager på å prøve å få bort et felt med småbjørk, men vi vet jo at når man tar bort ett kommer det maaange nye opp. 


I forgrunnen her vokser et stort felt med dvergbjørk, de blir ikke så høye, og er supre i buketter, også alene. Etter frost får de en nydelig høstfarge. 

På tomta vokser det også uhorvelige mengder med einer. De blir heldigvis ikke så høye, og kan lage fine, lune lommer å sole seg i når det blåser. En annen fordel er at de ikke bryter på bar ved, så er det klippet ned så er de borte. I år har vi tatt bort et område som til alt overmål var innfiltret i Tyrihjelm, de er jo så vakre, men også veldig giftige. Hvis noen har tips om hvordan bli kvitt Tyrihjelm tar jeg gjerne imot. 
Einer er også fin som grønne innslag inne, her står en trebøtte klar. 
Noen steder kommer det Rogn, det er ikke så vanlig høyt til fjells, så de må vi ta vare på. 
Jeg samler på stein og har flere deponier rundt omkring på tomta etter at grunnen til hyttetilbygget ble gravd ut. Det er så fine og runde stein her oppe, både små og store. Skal nok få brukt dem til noe etter hvert. 
 
Da vi dro fra byen tok jeg med meg en potte med dill, en med rødbetblader (til salaten) og en med japansk mizunasalat. Dagen før vi dro nedover igjen fikk jeg endelig laget et lite urtebed, hvis jeg er heldig klarer de seg til vi kommer opp igjen. 
 
Men helt sikkert er det ikke. Denne lille haren og familien har bosatt seg på tomten, og plutselig var mizunasalaten borte gitt. Det andre stod igjen. Da vi kom opp plantet jeg noen grønnkål som ikke fikk plass til hjemme, de ble også spist. Det er jo så mye å spise i fjellet nå, jeg er veldig imponert over at de klarer å finne fram til mine få planter, men det får gå, her er vi på naturens premisser. 

I dag er jeg tilbake i byen, og har brukt hele dagen til å se og rydde i hagen, heldigvis er ikke rosene helt avblomstret, men det er utrolig hvor mye alt har vokst siden vi dro for to uker siden. Det er bare å begynne forfra igjen.
Nå må jeg ut igjen og fortsette, i morgen er det meldt regn. Ha en fortsatt fin helg!

10 kommentarer:

  1. Så vakkert hytten ligger:)
    Deilig å komme på fjellet, en egen luft og steming på et slikt sted.
    Ønsker deg god helg videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt spesielt, så får det heller være at det ofte er kaldere enn i lavlandet :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Så vackert med fjället i bakgrunden. Skulle säkert vara en fin Julstämning där, men inte så lätt att få det att fungera. Den lilla haren fick sig ett gott mål.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er akkurat det å få til det praktiske når alle vil ha det samme som i byen :D

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Det er et rigtig flot sted du har der!
    Alletiders i gør en indsats for at holde det hele åbent.
    Det vil ikke tage mange år så vil sly have overtaget og den flotte udsigt er væk.....

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolig hvor fort det vokser her til tross for kort sesong, i år var det skiføre helgen før pinse. Godt at det er gøy å holde på ute :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg.
    Tror nok jeg hadde tenkt som deg når det gjelder pinnekjøtt,men torsk eller ferdigstekt ribbe før du drar er jo en mulighet:-)
    Det gror raskt nå, særlig ugresset! Så det er bare å stå på.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg hadde en effektiv ryddedag i går, kanskje ikke veldig nøyaktig, men jeg har i hvert fall kjøpt meg litt tid. (Spørs om jeg får med meg familien på noe annet enn pinnekjøtt, kanskje ribbe, eller hvis jeg kjenner dem rett vil de ha både pinnekjøtt, ribbe og kalkun, og kanskje torsk også, det er jo flere dager :D Nå skal det sies at det er Hald som lager maten, men mesteparten av oppvasken pleier å falle på meg :))

      Slett
  5. Åhh så vackert! Härlig natur också...
    Önskar dig en fortsatt fin sommar :)
    Kram Titti

    SvarSlett