fredag 6. september 2019

Drivhuset

Det første hele normale drivhusåret, med nytt selvbygget drivhus, har vært helt fantastisk. Det aller beste er at det ikke er så fuktig inni.

Strengt tatt ikke nødvendig med markjordbær inni drivhuset, men de blir jo fine da. 

Jeg har vært flink til å knipe tjuver i år, så tomatplantene er helt perfekte med mye lys inn på tomatene. I forgrunnen kapersplanten, den har ikke blomstret. 

Veldig fornøyd med disse tomatene, det har vært ganske stor avling, og de smaker godt. Celano heter sorten. 

I forfjor kjøpte jeg en Ynde, den blomstret ikke i fjor, men i år har den fått stå mesteparten av sommeren i drivhuset, og har så vidt begynt å blomstre, masse knopper. Overvintres inne. 

Agurkplantene har begynt å vokse til, de var utrolig treige i starten. Sorten heter Beit Alpha, avlingen har ikke vært gigantisk, men noen har det vært, de er litt kortere enn vanlig slangeagurk. 

Feriebasilikumen har fått bli med hjem i drivhuset, begge to er vanlig basilikum fra matbutikken. 

Georginene som tidligere i sommer tok over hele drivhuset er trimmet betraktelig, men liker å legge seg utover arbeidsbordet. Lyslenken i vinduet er solcelle, hyggelig når de begynner å lyse om kvelden.

Det tar nok litt tid å jobbe seg inn i nytt drivhus, spesielt i forhold til at jeg har fått ekstra plass, hva skal jeg finne på å dyrke til neste år? Det blir i hvert fall ikke georginer. Ha en flott helg!

14 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg

    Alletiders - tillykke med denne succes!
    Og med selvlavet drivhus - så bliver man da lidt glad:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
  2. Så flott at drivhuset ikke blir fuktig. Kjekt med gode tomater og agurk.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det med manglende fuktighet inne har vært en positiv overraskelse :)

      Slett
  3. Det er et meget flot drivhus I har bygget og du skal nok finde på noget at bruge det til næste år.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må se hva jeg kan finne på som lar seg kombinere med agurk og tomat, det må jeg ha :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Det ser trivsamt ut i ditt växthus. Fick några gurkor innan min planta blev angripen av något kryp, så den fick jag ta bort. Visst är det gott med egenodlat.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempegodt. Bladene på mine agurkplanter er veldig gule til tross for både vann og næring, men kanskje skal de være sånn, første gang jeg har denne sorten :)

      Slett
  5. Imponerende bygg! Må være bra konstruert, siden det er lite fukt. A propos agurk: Har 0 avling i år, da pottene jeg trodde jeg hadde sådd agurk i inneholdt bønneplanter 🤔

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo veldig høyt under taket, og ikke helt tett heller, treverket lever jo, så kanskje har det noe med saken. Syns jeg ser deg når du oppdager at det du trodde var agurk var bønner :)

      Slett
  6. Hei Ingeborg.
    Fint å få "bodd seg til" i nytt drivhus,og at du vet noe om hva du vil ha og ikke ha neste sommer.
    Deilig å planlegge neste år på denne tiden:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det snart på tide å gå i tenkeboksen, og ja, veldig kjekt å få bodd seg til. :)

      Slett
  7. Heisann, så nydelig drivhus, dette må du være utrolig glad for!
    Det tar litt tid og få erfaring ang hva som bør dyrkes og ikke. Jeg begrenser tomatplantene. Men du har det jo så koselig med møbler osv.
    Og Ord i Grenseland kan du komme til neste år. Det er mange langveisfarne gjester... Gamlebyen har mye å by på ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke det at det nye drivhuset er så veldig mye større enn det gamle i antall kvadratmeter, men høyden under taket gjør at jeg får mange flere muligheter, så det må utforskes. Ord i Grenseland må jeg lære mer om :)

      Slett