tirsdag 28. mars 2017

Lungeurt

Lungeurt er en anvendelig staude som trives både med skygge og vind og som sprer seg akkurat passelig. En fin bunndekker som begynte å blomstre her i midten av mars.

Lungeurt (pulmonaria) er her fotografert i slutten av april i fjor. Etter hvert som den slutter å blomstre vokser bladene seg høyere, og det er ikke en bunndekker som egner seg i nærheten av små og sarte planter. Den krever sin plass i bedet, men er allikevel ikke vanskelig å kontrollere. Denne stauden finnes i flere sorter både med og uten flekker på bladene. Røde og blå blomster, finnes også i hvitt. Herdig til sone 7. 

Dette bildet er fra begynnelsen av april i fjor. 

Dette bildet er fra midten av mars i år, og jeg vet ikke om det er så enkelt å se, men til tross for at planten var større i fjor er blomstene kommet lenger i år enn de var tre uker senere i fjor. 

Dette bildet er tatt for noen dager siden og viser en liten rømling. Den store tuen vokser på andre siden av steinene. 
I år skal denne lungeurten deles og flyttes andre steder der jeg vil at bunnen skal dekkes. Jeg har også en blå jeg har fått og som ble flyttet i fjor og som jeg er veldig spent på hvordan det går med. I det hele tatt så blir det en spennende vår. Ha en fortsatt fin hageuke.

18 kommentarer:

  1. Hei. Lungeurten min tror jeg har gått i vinter. Kan ikke se noen tegn til den. Jeg hadde den i blått. Vi ligger nok litt foran i forhold til i fjor. Rart å tenke på at for 14 dg siden lå det snø i hagen. Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper lungeurten din dukker opp igjen. Jeg hadde også en som plutselig forsvant for noen år siden. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

      Slett
  2. Flotte lungeurter du har! Det er en koselig vårstaude. Er på jakt etter den hvite, og håper at det er noen som selger den.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du hørt med Garden Living, Tommy Tønsberg snakker og skriver mye om den hvite. :)

      Slett
  3. Kjempefin bunndekker, å så kjekt at den tåler vind! Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  4. Trivelig plante, og den har jeg ikke tenkt på.
    Nå har jeg den i bakhodet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Min har stått her i hagen siden vi overtok, er ikke sikkert jeg hadde kommet på å kjøpe. :)

      Slett
  5. En anvendelig og fin vårplante. Hilsen Mette i Furulunden hageblogg.

    SvarSlett
  6. Lungeurt er en søt liten plante som kommer tidlig i hagen, fine bilder.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Viktig å ha noe som blomstrer til forskjellig tid. :)

      Slett
  7. En tacksam och tidig perenn som har väldigt vackra blommor om man tittar dem i ögat. Många varianter finns också så hittar man en bra plats för dem så kan man njuta av de vackra blommorna.

    SvarSlett
  8. Eg har ein blå og veldig fin lungeurt. Men hjorten elskar den og gneg alle spirer heil ned! Den pleier koma når alt anna blir grønt også sånn at hjorten tar noko anna.

    SvarSlett
  9. Heisann:)
    Så greit å høre at de er såpass herdige,har ikke tenkt så mye over denne planten egentlig...Har den i rosa og blått,men fikk øynene opp for den først ifjor,da jeg fikk tilbud om en diger tue lungeurt med hvitflekkede bladverk av en nabo.Denne delte jeg i 4,så jeg er litt spent på hvordan den vil oppføre seg i skyggebedet jeg satte den i.

    Ønsker deg fine vårdager!

    SvarSlett
  10. En veldig fin staude! Har noe småplanter her og der. Gleder meg til de blomstrer.

    SvarSlett