onsdag 22. mars 2017

Den viktige kompostbingen

Ja nå er jeg snart ferdig med å tømme kompostbingen. Masse god jord til å fylle på med rundt omkring i hagen. Har vært et langt opphold på grunn av mye drittvær, det regnet i går også, men jeg klarte allikevel en time før det ble for mørkt. Vinden hadde stilnet så det var egentlig deilig å være ute. Kanskje bare én økt igjen nå.

Mye makk som nå ble flyttet til nye hjem, de er jo flotte da. 

Jeg fant lag på lag med løker som enten er kastet fordi de har blitt ødelagt av spaden eller spist på, eller som bare tilfeldigvis har blitt med når andre ting har blitt kastet. Helt ned mot bunnen av komposten spirte de, snakk om livskraft. 

Her et bilde helt fra starten, bare så vidt begynt å skrape litt i overflaten, og presenningen er ren og hel og fin. Er nesten fristet til å gå ut og ta et bilde av hvordan den ser ut nå, men det må vente. 
Her minker det i bingen, og haugen med kvist og kvast er blitt større. Selv om jeg syns at jeg klipper opp alle kvister har det tydeligvis allikevel blitt altfor mye av det, og også en del tørre stauderester fra vinter etter vinter som ikke komposterer så lett. Noen av disse kvistene kommer til å bli lagt tilbake i bunnen av bingen når all jord er fjernet, men jeg må innrømme at jeg tror jeg må levere noen på søppelplassen. Heldigvis lager de alt matavfall og hageavfall til ny jord her.



Hald ble selvsagt inspirert til å klippe trærne samtidig, og da er det bare å la ham få holde på, han hjalp meg litt med komposten også, men jeg er ganske stolt over at jeg har spadd ut mesteparten selv, og har kjørt alt i trillebår ned trappene til det nederste nivået i hagen. 
 
Og så fant jeg igjen løvetannjernet mitt, midt inni komposten, tror det må ha vært borte i et par år. 
I dag er det et nydelig vær ute, håper jeg får gjort noe i hagen etter jobb. Kanskje til og med sådd litt, ser at jeg er litt senere ute med å så i år enn jeg var i fjor. Ha en fortsatt fin uke.

22 kommentarer:

  1. Så deilig med all jorden du har "laget" selv. Jeg har ikke hatt noen kompostbinge selv,er helt i startgropen av å anlegge hage, men dette ga iallfall inspirasjon til å skaffe en. Så heldig du er som kan så allerede. Jeg må nok vente en måneds tid. (Nordre Vestfold). Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, våren treffer litt forskjellig, men det er fortsatt nattefrost her og rim på bakken om morgenen. Så kjekt å være i startgropen. :)

      Slett
  2. Flott med kompost! Jeg skal prøve å komme i gang med det i sommer. Kjekt å finne igjen redskaper :)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten kompostbingene, skulle gjerne hatt flere om jeg hadde hatt plass :)

      Slett
  3. Ja, det er fint å ta grovarbeidet i hagen nå, så alt er klart til det er tid for å plante ut og så på friland.Mye jobb med den komposten:) Ha en fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det jeg tenkte, og ja, jeg har gruet meg lenge til å ta den. Tidligere har jeg bare fjernet fronten og gravd ut under, så det er første gang jeg har tatt den skikkelig siden den var ny :)

      Slett
  4. Så mye jord det ble, er det bare fra i fjor eller blir litt liggende igjen fra tidligere sesonger også? Jeg har aldri kommet skikkelig i gang med kompostering, bare en gang la jeg noe ut i bedene. Har tanker om å bli bedre på det, ja :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Masse jord og masse kvist og kvast som ikke er kompostert. Ja, du bør få deg en skikkelig kompost, du har i hvert fall plass.

      Slett
  5. Hei Ingeborg

    Alletiders at du komposterer, jeg komposerer også grene, eller bruger dem når vi griller når de er for store:) har jeg meget graver jeg det en 30-40 cm ned i haven sammen med hestepærer, så er det super jord efter 1 år.
    Imponerende livskraft dine løg har vist - det tyder iøvrigt på en velfungerende kompost!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg brenner de groveste kvistene i utepeisen, og grave ned er det dessverre ikke plass til her, men hestepærer har jeg lyst på, har vurdert å kjøre rundt med en stor bøtte i bilen og plukke opp når jeg ser. :)

      Slett
  6. Hei. Jeg er ikke så flink med kompost. Der skal jeg bli flinkere. Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kompostbinge er helt nødvendig i hagen her. Tror jeg må bli flinkere til å luke tidligere før alt vokser seg så stort. :)

      Slett
  7. Kaldkompostering er en grei måte å nyttegjøre seg planterester på. Jeg kaldkomposterer også i hagen.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fint både å bli kvitt planterestene og å få fin ny jord, vinn/vinn. :)

      Slett
  8. En kan finne mye rart i en kompostbinge:) Jeg tror vi har en rotte boende under den ene bingen, der jeg la kvister nederst. Det er iallefall spor fra den og bort til nabohagen der de har kaniner.
    Her kom snøen tilbake, så det ble en hagepause. Egentlig greit, for jeg ha endel å få ferdig før sommeren kommer.
    Ha en fin vårdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje jeg ikke skal legge kvistene nederst, så nettopp et rottehull i andre enden av hagen, så de er her også, men det var verre da både vi og naboen hadde kaniner. :)

      Slett
  9. Kompostjord er fete og gode saker! Morsomt med den løvetannkniven. Jeg spadde ned en saks i fjor ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fort gjort. Burde vært neonfarger på alle hageredskaper :)

      Slett
  10. Hei Ingeborg. Det er alltid deilig når komposten er tømt! Materialene i min råtnet bort, så nå er det bare en stor haug... har planer om å bygge en ny, for jeg må innrømme at det ser fryktelig rotete ut. Varmkompost i tillegg er genialt, da får jeg kompostert mye mer fra husholdningen. Ha en fin helg, her øser regnet ned, men jeg håper på opplett i morgen og resten av helgen! Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Varmkompost har jeg ikke prøvd, men jeg kaster ofte ubehandlede grønnsaksrester i kaldkomposten. Etter at det har pøset ned her i hele dag til tross for oppholdsmeldinger på yr, så ser det nå ut som det er opphold, så nå skal jeg bare legge ut noe på bloggen og komme meg ut:)

      Slett
  11. Herlig med kompost, blir så super jord når man fått lagt det ut, så har man er sted å tømme bøtta fra hageavfall og. Jeg fjernet mye kvist et år for det var så mye, angret etterpå for komposten gikk mye tregere noen år. Tror bingen trenger litt for balansen. Ja, redskap i jorden, særlig ugressjern og sakser pleier høre med til fynden :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle hatt mye mer, men nå er det tomt. Ja, det er en del kvist og kvast som verken går i kverna eller komposten, men jeg skal bli flinkere til å klippe opp. :)

      Slett