torsdag 19. januar 2017

Ikke akkurat verdens fineste plantenavn

Stinkjulerose er vel ikke akkurat verdens fineste plantenavn, en får ikke akkurat lyst til å løpe til butikken for å kjøpe noe som heter stinkjulerose. Og jeg hadde sikkert heller aldri hatt denne planten i hagen om det ikke var for at den plutselig bare dukket opp i et bed. Og siden jeg tar vare på alle spirer til jeg ser hva det er fikk den bli, og plutselig en dag, stod den der og blomstret med grønne blomster.

Disse bildene som er tatt i solen og der blomstene er helt åpne er vel tatt i mars, men den blomstrer også inn i april. Du må litt "under" for å se blomstene skikkelig, og det svarer seg å plante dem litt høyt, gjerne et sted de viser igjen også om vinteren.

Stinkjulerosen (helleborus foetidus) kan bli ganske høy og dekker fort en kvadratmeter i bedet. For meg ser det ut som den varer i noen år, sår seg før den forsvinner. De grønne blomstene med den røde kanten blomstrer mesteparten av vinteren, akkurat når avhengig nok litt av plassering og hvordan vinteren er.

Stinkjulerosen trives godt i skyggen, og den er herdig til sone 4. 

Stinkjulerosen har visstnok fått navnet sitt fordi den lukter vondt når de vintergrønne bladene (de mørke på bildet her tilhører også stinkjulerosen) knuses, det er faktisk noe jeg aldri har prøvd. 

Disse siste to bildene ble tatt for et par uker siden, med store og gode knopper. 

Jeg syns stinkjulerosen er veldig koselig å ha i hagen, de spennende vintergrønne bladene er dekorative i seg selv.  Det tar et par sesonger før de begynner å gjøre litt av seg, men det er verdt å vente på. Har du først en stinkjulerose i hagen, tror jeg ikke det blir nødvendig å kjøpe flere, den får mange barn rundt seg etter hvert.
Utrolig deilig at det merkes at det begynner å bli litt lysere ute, kjenner at det begynner å krible litt. Ha en fortsatt fin uke.

16 kommentarer:

  1. Den har jeg aldri sett før! Flott med de grønne blomstene :-) Det er spennende med nye planter som dukker opp.

    SvarSlett
  2. Hei Ingeborg

    Hele slægten Helleborus er super spændende og det er ærgerligt at navnet har holdt folk tilbage fra denne flotte plante Helleborus foetidus!

    Den ser ud til rigtigt at trives hos dig!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
  3. Jeg syns den er så fin, at jeg hadde gjerne tatt den inn i hagen min (stink eller ikke:) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er du i nærheten må du bare si fra, så skal du få en, jeg har mange små. :)

      Slett
  4. Flott julerose uansett navn! Den er en spennende plante. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  5. Juleroser er vakre planter som kommer tidlig om våren. Jeg har kjøpt mine to første. Det er bra at lyset er i ferd med å vende tilbake.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, har faktisk blitt litt tid ute i hagen i helgen. :)

      Slett
  6. Hei!
    Jeg kjøpte enn i sommer, og er veldig spent på om den vil overleve. Den så ikke ut til å klare å etablere seg skikkelig. Lekker er den, så jeg håper at det går bra. Ha ei fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gi beskjed hvis det ikke går bra så skal jeg få broderen til å ta med en til deg herfra. :)

      Slett
  7. Ja, navnet skjemmer ingen! Den norske plantenomenklaturen florerer jo av lite flatterende navn på de vakreste blomster! Skjønner ikke hva de som bestemmer navn tenker på. I hvert fall ikke å friste nye hageeiere til å skaffe seg disse plantene. Svinerot, nyresnerle med flere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tror jeg har en prydsvinerot, og det satt langt inne selv om den kom fra planteloppis :)

      Slett
  8. Hei og takk for hyggelig hilsen hos meg, det er gøy å være tilbake med bloggen igjen:-) Så fine juleroser du har, det er så stas når dem blomstrer. Jeg er veldig spent på om mine kommer i blomst i år. Ha en fin søndag videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid spennende å se om det blir noe av det en planter, spesielt om vinteren. :)

      Slett