tirsdag 25. august 2015

Valmuer

Nå blomstrer de frøsådde valmuene, de som har sådd seg selv. Jeg har bare rosa og vise frem bilder av. Hadde også sådd noen røde i år, men de var så små og stod så kort at det ikke ble noen bilder. For en god del år siden fikk jeg frø av disse rosa av en dame jeg ikke kjenner. Jeg aner ikke hva de heter, men søte er de. Når de først har etablert seg i hagen popper de opp over alt, men på en hyggelig måte. Hver blomst står ikke så veldig lenge, litt avhengig av vær og vind, men når blomsten faller av står det igjen et dekorativt frøhus som gir mange planter neste år. Det står noen store frøhus rundt om i hagen nå, hvis noen vil ha frø er det bare å gi beskjed så skal jeg prøve å få tatt dem når de er modne nok, før de åpnes og drysser ned på bakken.




Ha en fortsatt fin uke i hagen.

22 kommentarer:

  1. Fine ja. Men frøhusene minner om noe mindre hyggelig ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg aldri tenkt på, mener du hvordan enkelte valmuer brukes?

      Slett
    2. Det var akkurat det jeg tenkte på :-)

      Slett
  2. Såå skjønne valmuer!! Dumt at de blomstrer så kort, og ikke tåler vær og vind. Men det gjelder vel stort sett alle valmuer, dessverre. Disse var i alle fall helt nydelige :)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Valmuer er utrolig vakre. I år har vi hatt veldig mange.
    Dine er nydelige. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Valmuer gjør seg godt både i og utenfor bedet. Ekstra fint når de er mange.

      Slett
  4. Så flotte! Regner med at de er ettårige iden de selvsår seg så mye. Med mange planter blomstrer de vel over litt tid sånn at det ikke er mulig å gå glipp av all blomstringen, uansett vær og vind :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flere blomster på hver plante, men ikke veldig mange. Kanskje to, tre. De er ettårige.

      Slett
  5. Hei :)
    Joda, jeg har visst blogg. Det er en blogg som har vært gjennom mange faser, men nå er det bare hage :) Jeg vil veldig gjerne ha noen frø av deg. Vi snakkes

    Kari :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy. Klart du skal få frø, så sant de ikke regner bort.
      :)

      Slett
  6. Flott rosafarge på de lekre valmuene :-) Og at de selvsår seg er jo ingen ulempe.
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
  7. Mycket vacker färg på din Vallmo. Skall försöka komma ihåg att så frön i höst, så jag får Vallmo nästa år.
    Ha det fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blir like overrasket hver gang valmuene dukker opp her. I år skal jeg strø litt ekstra frø rundt.

      Slett
  8. Vackert, vackert!
    Mina vallmon har dränkts av andra... I höst gräva om, plantera på nytt vis och förmodligen njuta såväl vallmoblomster som fröställning nästa sommar...
    Kul att hitta hit via kommentar på min sida. =o)
    Allt gott!
    /Katarina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det var det som skjedde med mesteparten av det som skulle bli mine røde valmuer også. Ja, det er gøy og se hva som skjer over grensen også.

      Slett
  9. Nydelig valmue. Er også glad i valmuer i hagen, og vil gjerne ha frø hvis det blir noen til overs.

    SvarSlett