tirsdag 24. november 2020

Inn med Pelargonia og Fuksia

Endelig har de fått komme inn, de fleste overvintringsplantene, selv om det fortsatt er høst, og ikke vinter. 

Nå har både Pelargonia, Fuksia og litt annet snacks stått under tak i utestuen. Viktig at de får tørke litt opp før de kommer inn. Bra med kortest mulig tid i kjelleren også. Kløveren foran i bildet hadde jeg helt glemt ut, nå står den i et vindu, der får den stå til den har blomstret ferdig. 

De tar litt plass, men jeg klipper ikke særlig mye nå om høsten, bare de lengste greinene til den nærmeste fuksiaen, som breier seg godt. 


Alle som blomstrer får stå i stuen eller i trappen i gangen til de er ferdig blomstret, eller til det skal pyntes til jul. Den nærmeste er Pelargonia Platinum. 

Begynner å bli tomt på terrassen. 

Frodig i utestuen før alt ble flyttet inn, det vil si alt bortsett fra de afrikanske liljene, de står inntil veggen bak bordet, og er visnet ned, jeg prøver å la dem stå slik at de får en frostnatt før de kommer inn, og da må de kanskje vente litt, ingen tegn til frost her foreløpig. 

Avlegger av Platinum, enkel å ta stiklinger av. Små stiklingsplanter prøver jeg å la være å sette ned i kjelleren, det blir for vanskelig å følge med på om de får nok vann, for mens de etablerte plantene blir vannet litt et par ganger i løpet av vinteroppbevaringen, så trenger de mindre etablerte litt mer vann. 

Nå er alle inne, inkludert georgineknoller, kanskje får vi noen fine dager der vi kan tenne i peisen, eller spise pølser. 

Det har lenge vært planen å sette inn et vindu her sånn at det blir enklere å ha puter i benken selv om det regner. Kanskje blir det dette blyglassvinduet. 

Det har vært mye regn i det siste, men ser ut som det skal bli fint om et par dager, det er alltid noe som skal gjøres, så alt finvær tas imot med takk. 
Ha en fortsatt fin uke. 

18 kommentarer:

  1. Jøje meg, her var det mange frodige planter og blomster! Jeg ribber mine helt før jeg tar dem inn i drivhuset. Ellers blir det bare lus og elendighet. Ha det fint!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, lus har ikke vært noe stort problem her, om det kommer noe spyler jeg det bare av til våren. Men så er det kanskje kjedeligere å få lus i drivhuset der andre planter skal vokse til våren :)

      Slett
  2. Så flotte planter du har tatt inn. Fuchsia trives alltid så godt ute på høsten rett før de skal inn.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gjør det. Jeg har liksom oversett både fuksia og pelargonia i år, tror jeg må gi dem litt mer oppmerksomhet neste år :)

      Slett
  3. Det er godt når en får alle plantene inn i hus for vinteren. Jeg har hatt mine inne i kjelleren i flere uker nå.
    Klipper ikke du dine pelargonier ned når du tar de inn?
    Håper det blir noen fine dager borte hos deg, så dere får litt tid til å fikse ting. Her har vi ganske blandet vær, men utrolig mildt til å være Vestfold.
    Ha det fint.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg klipper ikke ned før til våren, og ikke alltid så mye da heller, for jeg liker å se stammene og at de er litt luftige. Tar bare det jeg evt ser er skadet etc. Unntaket er duftpelargniaen, har klippet ned noen av de største der. :)

      Slett
  4. Så mange fine krukkeplanter du har i hagen din, de ser ut til å få bra stell.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff ja, jeg føler vel heller at de har blitt litt neglisjert, men klarer seg bra allikevel :)

      Slett
  5. Voldsom blomstring :-)
    Spennende med det blyglassvinduet synes jeg. Det gjør seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du syns det, vi har vel nesten bestemt oss, men det er litt klur for det må lages et yttervindu det kan stå inntil :)

      Slett
  6. Når man har så mange planter der skal ind er det jo fint du både har udestuen og kælderen. Det er et større arbejde at få alt i orden inden vinter, og spørgsmålet er om det bliver vinter. Det har vi ikke oplevet her i flere år.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig praktis å ha et sted under tak der de kan stå og tørke litt på veien inn, for her er det mye regn, men vi har faktisk hatt en dag med en slags haglsnø som holdt på hele dagen med lyn og torden, og som la seg. I dag er det regn, så ingen vinter foreløpig. :)

      Slett
  7. Tenker de var glad for å komme inn nå:)
    Du har jo et par stykker også, så det blir fult hos deg.
    Håper på mange fine utedager ennå:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser lovende ut med hensyn til utedager, sol og nesten blå himmel her i dag, og jeg kan se en nyutsprunget rose fra kontorvinduet :)

      Slett
  8. Hej Ingeborg!
    Så många pelargoner och fuchsia du har. Jag har två pelargoner som fortfarande står i växthuset. Får nog ta in dem om de skall överleva. Brukar inte lyckas att övervintra dem.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du klarer å overvintre dem, hvis de ikke er så store kan du jo ha dem i stuen :)

      Slett
  9. Hei!
    De ser veldig fine ut. Her er de inne for lengst. Ha det godt! Anne

    SvarSlett