torsdag 3. desember 2020

Lilla i desember

Det er jo litt koselig at det helt automatisk blir litt lilla i hagen i desember, i hvert fall nesten. 

Cyclamen, det finnes kanskje sorter som er mer lilla også, men jeg syns denne var fin. Har prøvd å kjøpe sorter som i teorien kan overvintre ute også, men her er det for vått og jeg klarer ikke å drenere nok, så da blir det potte. Den står under tak og tåler også litt frost, men skulle det ta helt av kan jeg flytte den inn i gangen. 

Jeg pynter ikke akkurat så veldig mye, men en liten fargeklatt utenfor inngangsdøren er fint. 

På bordets underetasje står Pletter i luften, den klarer seg ute hele vinteren. 

På trappen står også to krukker med lyng, som kommer igjen år etter år. Hvitt er jo også fint, og snø eller frost har vi ikke foreløpig. 

På terrassen står fortsatt en krukke med Hortensia i blomst, akkurat perfekt farge. 

Kjekt når sommerblomstene gjenblomstrer, gjelder å ikke kaste krysantemumen for kjapt.  

Lyngen utenfor utestuen har så vidt begynt blomstringen, satt en to-tre lyngplanter her for mange år siden og nå har det blitt en diger tue. Mange klipper lyngtuer etter blomstring, men jeg har ikke fått meg til å gjøre det, kanskje når denne er ferdigblomstret til våren?

En lyng nykjøpt i høst. 

Må ta med et bilde av den siste blomsten på rosen Brother Cadfael, jeg ser den fra kontorvinduet mitt, og det er så hyggelig, litt rufsete er den, men vakker allikevel, det er jo desember. 

Ha en fortsatt fin uke. 

8 kommentarer:

  1. Ja, Cyclamen er en flott fargeklatt nå i mørket. Jeg har to inne i gangen som blomstrer så fint nå. Jeg har gitt opp å ha de på trappa ute nå, for her er det plutselig -5, og det tåler de ikke.
    Flott rose så sent på året.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, leste i sted at det var stengt over Haukeli, blir vel litt mer vinterlig her etter hvert også, håper jo alltid på snø til jul :)

      Slett
  2. Hei Ingeborg.
    Cyclamen din er nydelig i fargen. Visste ikke at den tåler kulde.
    Det ser ut som du har flere ting som fortsatt blomstrer litt hos deg. Lyng er farge nok synes jeg, men fint med litt akkurat på eller ved inngangsparti.
    Ha en koselig førjulstid.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror den liker seg bedre ute enn inne her hos meg, men akkurat hvor mye frost den tåler vet jeg ikke. Ja, lyng er egentlig en undervurdert busk i hagen, her blomstrer den mesteparten av vinteren :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Du har en hel del färgglatt fortfarande. Cyklamen är fin, men jag får dem inte att överleva. Tror att jag vattnar för mycket. Har bara provat att ha dem inomhus. Vi har grått och disigt väder och värmegrader.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Mine cyclamen dør fort om jeg har dem inne, men ute går det fint, blomstrer fortsatt fint :)

      Slett
  4. Veldig lekker Cyclamen! Litt for stor risikosport her, men sånn som været har vært til nå, kunne den sannelig ha klart seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet ikke helt hvor mye kulde den tåler, tok den inn en kveld, men siden har den vært ute. :)

      Slett