tirsdag 14. august 2018

Bed med nyseryllik lavendel og strandkattehale

Jeg liker så godt å sitte og se på dette bedet, det forandrer seg gjennom sesongen og akkurat nå er det nyseryllik, strandkattehale og lavendel som regjerer.

Den er jo vakker da, nyserylliken, og så villig, kanskje for villig vil noen si. I løpet av få år har i hvert fall en plante blitt til veldig mange.  

Her i bedet sør for utestuen vokser den sammen med den rosa strandkattehalen og lilla lavendel foran. At den liker seg akkurat her betyr at den tåler å ha det litt fuktig på beina gjennom vinteren. 

Jeg ser det er mye diskusjoner rundt herdigheten til lavendelen på forskjellige hagegrupper på fb for tiden, så vidt jeg vet er den bare herdig til sone 3, så det er artig å lese at den også klarer seg i høyere soner, så lenge den har god drenering.

Ha en fortsatt fin uke!

14 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Det blommar fint i din rabatt. Strandkattehalen är väldigt lik en växt som växer vild hos dottern vid ån. Den är en riktig färgklick.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært godt med litt farger i det siste. :)

      Slett
  2. Av plantene i dette bedet er det kun strandkattehale jeg har erfaring med. Lavendelen regnet jeg som lite herdig. Men jeg bør kanskje revurdere det :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det virker som om det er flere som får til lavendel utover den vanlige herdighetssonen, står de godt drenert og får snødekke kan det jo være at det går :)

      Slett
  3. Jeg har hatt vanlig lavendel ute nå siden 2012 i H4 (ikke sånn med sommerfuglliknende blomster, men sånn som du har). Det er som du sier i godt drenerte bed og sørvest-vendt. Jeg har vel ofte slengt over litt granbar om det kommer barfrost.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo gøy når en får til planter som lever litt i grenseland. :)

      Slett
  4. Flotte bede - og din nyseryllik har en fantastisk hvid farve.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nyserylliken gjør seg godt, spesielt når skyggen kommer. :)

      Slett
  5. Nyseryllik , det er jo den som vokser hos meg, har lurt på hva det er, takk :) Min strandkatttehale er litt spinkel i år, kanskje det vært litt tørt, navnet til tross. Men Lavendel, den er det godt om, H4, og den står ikke bestandig i sol heller, da blomstrer den mindre. Men jeg stikker også nye stiklinger hvert år. Hos meg gror den som bare den, og over alt, den til og med frøsår seg. Men klart, jeg har jo mest opphøyde kasser så det er nok vel drenert. Så kommer det jo an på hvem sort vi snakker om.
    Fortsett sitte å nyte, det kan man aldri gjøre for mye men blir fort borte i hagearbeid :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, min strandkattehale står på hagens fuktigste sted, så selv om det har vært tørt her også kan jeg godt tenke meg at den har hatt litt fuktig reserve i jorden. Ja, her frøsår også lavendelen seg, men jeg har det jo litt mildere enn deg, så det er jo supert at den gjør det hos deg også. :)

      Slett
  6. Skjønner godt at du liker å sitte her. :) Nydelig blanding. Fant en nyseryllik på tur i fjor som jeg plantet i hagen, angrer ikke på det. Beundret den senest i går. :) Ha en god helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du fant en på tur. Når du sier det, og jeg tenker meg om så lurer jeg på om det vokste en vill variant der jeg vokste opp, ligner i hvert fall. :)

      Slett
  7. Kjempeflott combo! Er glad i nyseryllik, og synes det er topp at du har sluppet den inn i hagen. God idé!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, min er nok en hagevariant, kjøpt den på hagesenter i hvert fall, men sprer seg, det gjør den :)

      Slett