tirsdag 17. juli 2018

Rips og uinviterte gjester

Hadde noe jeg måtte lese på jobb i dag, og tenkte at det passet godt å gjøre det i hagen på denne deilige sommerdagen, vepsen hadde imidlertid helt andre planer og jaget meg inn igjen. På himmelen var det flere klynger med skrikende måker - og på terrassen hadde mauren bestemt seg for å fly.

Nå har jeg nettopp kommet inn etter endelig å ha fått plukket ripsen. Den er utrolig flott i år, store bær på store klaser. Vet ikke om det er det varme været som spiller inn, eller at jeg var flink og ga bærbusken (for jeg har bare en) masse aske i fjor høst. 

Vet ikke helt hva jeg skal lage av ripsen, har litt lyst på ripsgele, men da skal det vel helst være litt kart involvert, og det er for sent. Da vi var små fikk vi alltid eggedosis med rips om sommeren, kanskje blir det det, eller mest sannsynlig saft. 

Det har jo vært en deilig sommer også i forhold til at det nesten ikke er snegler her, men denne hadde funnet veien opp i en ripsklase. Ja, ja, den fikk klasen. Jeg dreper ikke snegler med hus, syns de er litt søte. 

Disse er derimot ikke søte i det hele tatt. Vi har maur under terrassen, og det har vært håpløst å få gjort noe med. En eller to dager i året så flyr de, og i dag var det akkurat samtidig med at luften var fylt av måker og hagen var fylt med veps. Kan det ha vært en sammenheng?

Sånne kolonier som dette var over hele terrassen, og plutselig var luften full av dem også, da stod jeg heldigvis på innsiden av terrassedøren. Det ble ikke utejobbing i formiddag, men nå er det normalt antall av alle dyr ute, og vi har blitt ferdige med å male sørveggen. Det er en deilig følelse. Ha en fortsatt fin kveld. 

14 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg. Ripsgele er nydelig, det pleier je å lage. Ellers går bærene stort sett til blandingssaft. Rips, solbær, stikkelsbær, rabarbra blir nydelig saft. Mine er ikke helt modne ennå, så da kan geleen bli perfekt. Ha en fortsatt fin sommeruke. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg måtte skrote solbærbuskene mine for et par år siden, savner dem, tror jeg må plante en ny, problemet er hvor jeg skal få plass. :)

      Slett
  2. Hei!

    Du har en "naturlig" hage, noe jeg liker veldig godt:)

    Ripsen kan du godt lage gele av om du har hele raklene/stilkene med. Stilkene innerholder også endel pektin, så det går helt fint. Ellers kan du jukse litt og kjøpe pektinsukker, noe jeg syns er veldig enkelt å bruke.
    Jeg har akkurat kokt gele av ripsen til min mor. Nam!

    Flott bilde av Rips & snegle:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå koker geleen, har satt Hald på saken, håper han får det til :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Mina röda vinbär är också plockade, och det skall bli gelé. Smakar så gott.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir bra. I dag har vi hatt eggedosis med rips også :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg

    Ribs er nok den nemmeste bærbusk!
    Jeg plukker ikke sådan selv, men tager lidt og spiser direkte når vejen falder forbi:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
  5. Kjedelig med både maur og andre uinviterte individer.
    Gode rips, jeg har også plukket og det blir mye godt til vinteren...og til dessert nå:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fryser alltid noen rensede bær som jeg kan bruke i kaker gjennom vinteren. :)

      Slett
  6. Hos min mor får vi rips med vaniljesaus, det er kjempegodt med det syrlige blandet med det søte. Det sies at det er vepseår i år. Her har vi heldigvis ikke vært plaget foreløpig, håper vi slipper!
    Ha en fin dag i hagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh ja, rips med vaniljesaus er godt, det hadde jeg glemt. Bruker ofte vaniljesaus til bærkaken jeg lager. Får håpe vepsen holder seg borte, den har roet seg litt her, men jeg har en kurvstol som den elsker, så den har jeg satt borterst i hagen. :)

      Slett
  7. Ja, av og til kan man få følelsen av å bli invadert. Her det dessverre ikke rips i år. Det har skjedd noe med buskene. Håper de tar seg opp igjen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hadde veldig lite rips i fjor, og det som var ble tatt av fuglene mens det fortsatt var kart, var veldig rart. Håper det tar seg opp igjen hos deg til neste år. :)

      Slett