lørdag 21. juli 2018

Kanskje årets favoritt

Jeg har fått en ny salviefavoritt, men jeg trenger hjelp til navnet. Uansett hvor nøye jeg er med å skrive ned hva som kjøpes inn og hvor det plantes, evt flyttes, så glipper det rett som det er, og når plantene ikke er merket skikkelig blir det ikke enklere.

Kan planten bak her være en steppesalvie (ostfriesland)? I tilfellet er den ikke spiselig, så da får jeg flytte den bort fra pallekarmen, der jeg prøver å bare å spiselige vekster. Håper den i tilfellet lar seg flytte, for denne stauden er fantastisk i år, dekker nesten halve pallekarmen. Planten foran, agurkurten, er jo også vakker, men den er nesten for ugress å regne her, kommer over alt, godt den er fin i buketter. 

Fortsatt salvien, humlene elsker den. I urtebedet har jeg en vanlig salvie, officinalis, den er også vakker, men helt annerledes. Den er avblomstret nå, mens denne her, hvis det er en steppesalvie, skal blomstre til september. 

Andre året med denne rosen, foreløpig bare en blomst, men håper det kommer flere. Den har stått litt inneklemt, men nå har jeg ryddet litt rundt den. Navnet er Brother Cadfael, skal bli 170cm høy, gleder meg til det. Herdig til H4-5. Stadig flere roser kommer i blomst nå, så det kommer flere bilder etter hvert. I dag yrer det ute, håper det bidrar til litt fukt, selv om det er små mengder. 

Ved siden av Brother Cadfael har jeg plantet duftert i en krukke, har glemt den litt ut, og den klatrer tydeligvis ikke av seg selv, så jeg får se om jeg klarer å hjelpe den litt, uten at de skjøre stilkene knekker. 

Denne storkenebben tar av i år, Psilostemon heter den, blomstrer i juni, juli, så da er det snart over :( - men jeg har en til som heter Psilostemon Dragon Heart Jeg klarer ikke å se forskjell på dem, men mens denne blir 100 cm, så blir Dragon Heart bare 40 cm og blomstrer fra juni - september, men har ennå ikke begynt blomstringen. her.. 

Tagetesen er ekstra fin i år, selv om denne som står i to krukker (som jeg ikke kan flytte på) på nordsiden får litt juling av tørken og tidvis vind i tillegg. 

Den nederste her er en geum, tror ikke den liker tørken så godt. Det gjør heller ikke valmuene, de to øverste blomstene her, alle valmuene er pittesmå i år. 
Selv om det er deilig å endelig få litt regn er det så kjedelig med yr, det blir liksom ingenting, men er for vått til å holde på ute, jaja, får håpe det gir litt fukt. I går måtte jeg vanne i det sørvestre hjørnet av hagen, heldigvis klarte jeg å dra slangen opp så langt at vannstrålen traff på full guffe. Det var skjoldsildren og en sommerfuglbusk som var litt medtatt. Heldigvis er det ikke vanningsforbud med vannslange her. Etter et par timer er jeg allerede lei regnet, spesielt siden vi holder på å male huset, fordelen med regn er jo selvsagt at med så fint vær som vi har hatt er huset totalt neglisjert inne, så da blir det kanskje en tur med hunden med den lange halen i dag, og kanskje kommer vaskebøtta fram også, det er nummeret før jeg kan plante steinbedsplanter på stuegulvet. Ha en fin helg, uansett vær. :)

14 kommentarer:

  1. Salvien din var jo bare helt lekker :) Ønsker meg frø til høsten. :) Nydelig rose. Koselig med de frodige tagetesene, de blomstrer godt her også. Det er godt og varmt her også .. God helg! :) Hilsen Lisa

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tagetes er så dekorative. Skal prøve å huske å se etter frø :)

      Slett
  2. Hei Ingebor!
    Ostfriesland eller Caradonna. Jeg tipper en av de to.
    Jeg har flere av de. De er så fine med sine spir som bryter opp i staudebedene og så går fargen med det meste av andre farger. De er lette å så selv.
    Fortsatt god helg,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må prøve å ta frø, og sjekke ut mer hvilken av disse to det kan være, takk skal du ha :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Nydelig bilde med salvie. Min har blitt halvert siden ifjor. Flott tagetes.
    Fortsatt god helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det skyldes varmen? Dere har sikkert hatt det varmere enn oss. :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg

    Ja, humlerne er vilde med salvie!
    Og det er bare så godt med en bivenlig have:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, humler er koselige dyr, veps er jeg ikke like begeistret for :)

      Slett
  5. Hej Ingeborg!
    Vackert med salvian, och den fina nävan (storkenebb) Mina har blommat över allt för snabbt. Det är likadant här,vid fint väder, vill man inte vara inne och städa.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok noen stauder som syns det blir for varmt for lenge, min står litt unnasols, og det hjelper litt på. :)

      Slett
  6. Jeg tipper på Caradonna. Jeg kjøpte den flere ganger i fjor, og den er så mørk og fin i fargen som din. Det lyder kjent med ting som nesten gror på gulvet ;)

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det to stemmer for Caradonna, jeg må sjekke nærmere, det er så trist når planter ikke er merket skikkelig. Får besøk av døtrene våre denne uken, så nå må det ryddes og vaskes :)

      Slett
  7. These flowers are absolutely beautiful! I love how unique each of these flowers are from one another, so beautiful. Thanks for the share, hope you have a wonderful rest of your day. Keep up the posts.
    World of Animals

    SvarSlett