onsdag 20. september 2017

Ukens plante(r) Slirekne

Jeg har tre planter som kalles slirekne i hagen, alle fantastiske på sin måte, men hva har de med hverandre å gjøre?

Den første heter blodslirekne, persicaria amplexicaulis rosea. Den blir omtrent meteren høy og blomstrer på sensommeren og utover høsten. Jeg tror den er herdig til rundt sone H6. 

Her et bilde fra litt tidligere på sommeren. Blodslirekne vokser i en stor tue, og den sprer seg, men for meg ser det ut som den holder seg til tuen sin. Er enkel å dele. Bladene dekker jorden godt og den tåler mye regn og ser ikke ut til å stå på sneglemenyen. Det finnes også en rød blodslirekne, og den har jeg sett både med persicarianavnet, men også kalt bistorta, forskjellen vet jeg ikke. 

Jeg har også en dvergslirekne, fikk en avlegger for noen år siden. Hva som er forskjellen på dvergslirekne og krypslirekne vet jeg ikke, jeg ser at navnene brukes litt om hverandre. Noen kaller persicaria capitata for krypslirekne, noen for dvergslirekne. Jeg har også sett dvergslirekne kalt bistorta, som den røde blodslireknen.

En fin bunndekker er den i hvert fall uansett navn. Det kommer både rosa og røde blomster på samme plante. Jeg har flyttet min i år, og venter meg nå store matter på den nye plassen, som jeg tror er bedre. 

Men hvorfor kalles arkitektens trøst (fallopia baldschuanica) for klatreslirekne? Den virker ikke å være i samme familie iht navnet, men fin er i hvert fall også den. Min vokser på gjerdet mot naboen i øst, og den blomstrer fantastisk på denne tiden. Den står ikke ideelt til i forhold til jordforhold så kanskje er det derfor den foreløpig er håndterbar. Ja, og den vokser her i forståelse med naboen. 
Jeg skulle gjerne vært flinkere med latinske plantenavn og familiforhold, men jeg syns ofte det kan være litt vanskelig. Værmessig har det regnet her et par dager, men nå er det sol utenfor kontorvinduet, håper været holder seg utover dagen. Ha en fortsatt fin uke.

11 kommentarer:

  1. Takk for oppklaring! Jeg fikk en bit av dvergslirekne eller krypslirekne i sommer, men har ikke turt å plante den. Var redd den var litt for invasiv. Hun jeg fikk den av hadde den omtrent overalt.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror den sprer seg litt med utløpere, men ikke noe som er ukontrollerbart. Ser det er en nabohage her der den henger nedover en mur, veldig fint. :)

      Slett
  2. Den er kjemepefin i det andre bildet, Ingeborg. Flotte presentasjoner. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er fin både på avstand og nært. Kjekk staude å ha i hagen. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Alletiders at du nu har udredt dette!
    Den hedder iøvrigt pileurt på dansk.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig med alle forskjellige navn i de nordiske landene. :)

      Slett
  4. Jeg syns de er veldig fine disse plantene. Jeg har bare en i hagen, men den står i ventebed enn så lenge.
    Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
  5. Slirekne er dekorative og hardføre planter. Jeg har en annen type. Den ligner ikke på disse. Ønsker meg frø. :) Hilsen Lisa

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det noen som vet om det går å ta frø til formering fra disse? :)

      Slett
    2. ja, sprer seg med frø i grusen min

      Slett