søndag 17. september 2017

Flerårige grønnsaker

Får mer og mer sansen for flerårige grønnsaker, tenk plante luftløk og pepperrot og så kommer de igjen år etter år helt av seg selv. Kan det bli enklere?

En plante, eller en liten løk, blir fort en stor tue med luftløk, løk både under jorda og oppe i luften og i tillegg spiselige stengler som en gigantisk gressløk. 

På tjukke, stive stilker kommer det mange små løk. De kan plantes og du får flere løk, eller de kan spises, vi har pleid å grille f eks sammen med kjøtt, men jeg har også hørt at de kan brukes som sølvløk. 

Jeg har en hel skål stående, venter bare på inspirasjon til å begynne å skrelle og så skal de legges i en lake, det er i hvert fall det jeg ser for meg. 

Hvis de små løkene plantes, disse ble plantet i fjor høst, så blir de i løpet av året til en stor, som kan høstes og brukes som en vanlig gul løk. Men de kan også bli stående og vokse seg til en stor tue. 

Her i sone to går det an å høste de myke skuddene nesten hele året, men jeg prøver å høste litt inn i mellom, kutter opp og legger dem i en plastpose som jeg har lett tilgjengelig i fryseren. 

Så er det pepperrot da, den har jeg bare hatt siden i fjor. Den får store flotte blader, som visstnok også kan brukes i salaten når de er unge, men det har jeg ikke prøvd ennå. 

Nå har jeg gravd opp røttene, men det ligger selvsagt fortsatt røtter i jorden, de er visstnok ikke så enkle å bli kvitt, og det høres jo egentlig ganske greit ut når det er noe som kan brukes. I første omgang har jeg bare tenkt å vaske disse og legge dem i fryseren, de skal raspes mens de er frosne. Forrige gang jeg skrev om pepperrot kom det litt forslag til hvordan den kan brukes, det er bare å gå inn og se. 

Det har vært en nydelig helg, og Hald har kommet litt videre på drivhusbyggingen. Jeg har selvsagt stått ved siden av og gitt råd :) og jobbet i hagen. Ha en fin ny uke. 

12 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg

    Alletider med friskt grønt! - Her i Danmark er rådet at plante pepperroden i en potte så den ikke breder sig - den kan være slemt invasiv.

    Det ser godt ud -drivhus byggeriet- Godt reelt tømmer!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har også hørt det. Har pepperroten i en pallekarm foreløpig, men tenker også at jeg kanskje må flytte den litt mer safe. Brukte akkurat halve dagen i går på å fjerne mynterøtter.

      Slett
  2. Luftløk er så dekorativ og fin. Har en pepperrot som jeg har prøvd å grave opp et par ganger. Blir ikke kvitt den, kanskje jeg heller skulle prøve å spise den. Takk for tips. :) Bra det går fremover med drivhuset. Hald ser nok frem til å slappe av litt når det er ferdig. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tenker også at jeg må finne et sted som er mer egnet til pepperroten før den etablerer seg skikkelig. Har jo ikke lyst til å bruke en hel pallekarm på den.

      Slett
  3. Aiai. Drivhus på gang. Så spennende !

    SvarSlett
  4. Spennende med flerårige grønnsaker. Drivhusbygging er godt i gang ser jeg :)
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  5. Hej Ingeborg!
    Har fått några luftlökar. De har fått stå kvar, för att de är fina. Tack för tips, nu skall jag se till att plantera ut dem, så jag får fler nästa år.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  6. Luftløken er så dekorativ, og god:)
    Pepperrot ville jeg ha plantet i noe for å holde styr på røttene. En av mine søstre plantet den i kjøkkenhagen for over tyve år siden, og blir ikke kvitt den.
    Men god er den, Nordens Wasabi.

    Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg ser jo at pepperroten brer om seg, og nå har jeg nok pepperrøtter i fryseren til å vare i uoverskuelig framtid. :)

      Slett