fredag 23. juni 2017

Rom i hagen utsikten

Det tredje rommet i hagen er det rommet som har best utsikt til havet i vest, men det er også det kaldeste og mest vindfulle rommet, så vi sitter her ikke ofte. Det er et rom vi for det meste går gjennom.


Bilde tatt fra trappen med jernurnen i forgrunnen. Det beige gjerdet i vest (som ble feilmalt i fjor og som skal males hvitt igjen når jeg får tid) barlindhekken mot nord. Langs gjerdet ligger et bed som jeg brukte mye tid på å fikse i fjor, her vokser blant annet kubjellene som jeg har vist tidligere og pinseliljer. Etter hvert som mer begynner å blomstre her skal jeg vise det. Det blå som kan skimtes i bildet, bak urnen, er irisen. 
Runder vi hushjørnet ser vi mot havet i vest, mesteparten er bak trærne. På bildet her blomstrer de oransje orientvalmuene, som i år stort sett har ligget rett ut i alt regnet. 

Her står jeg i trappen opp til dette nivået. Det er dekket av heller med gress som egentlig skal bli veldig lavt mellom, men det vokser jo egentlig ganske godt. Huset ligger til høyre.
Her ligger skjellbedet mitt. Det er et bed med en murkant dekket av forskjellige skjell fra stranden. Irisen står i midten. Den burde sikkert vært delt, men er ikke helt sikker på om jeg kan få det til. Irisen er fin både når den blomstrer og når bladene står alene. Frøstandene får være der hele vinteren, og klippes først ned rett før blomstene begynner å vokse. 



Her står jeg der hvor drivhuset var, og skal komme igjen. Syrinen på hushjørnet, klatrehortensiaen som ikke klatrer så mye. En ny barlindhekk som går langs hele dette bedet som er det som får mest skygge i hagen. Treet til venstre vokser midt i bedet og er en svarthyll. 

Disse bildene er fra de siste par ukene. I dag regner det sånn at det er umulig å gå ut og fotografere. I går var vi i Haugesund hagelag forresten i en flott rosehage ikke så langt her fra. Veldig kjekt å se hvordan andre har det i hagene sine. Ha en fin helg!

12 kommentarer:

  1. Jeg er gla i sibiriris og orientvalmuene. Orientvalmuene blomstrer fort av, men er flotte mens de holder på! God St.Hans-helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Begge gir barndomsminner for meg. Farmor hadde orientvalmue og mormor sibiriris. :)

      Slett
  2. Hei Ingeborg. Der en har utsikt er det som regel mest vind. Det er lite blomstring på irisene her. Kanskje står de for mørkt. Men som du sier er bladene veldig dekorative. Ønsker deg en fin midtsommer.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje kommer irisblomstene dine plutselig :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Ja med udsyn følger der ofte vind, vi kan ikke få det hele:)

    Ha en glad Sankt Hans

    SvarSlett
    Svar
    1. Og så er det nettopp det vi vil ha, både vindstille og utsikt. :)

      Slett
  4. Morsomt å se fra de ulike stedene dine i hagen. Det med utsikt og vind hører sammen og er veldig kjent for oss. Etter å ha laget div uteplasser rundt om, endte vi opp med et litt høyt glassrekkverk på verandaen vår. Her sitter vi i sønnavind og ser utover fjorden, mest brukte plassen.
    Min Sibiriris står midt i sola og også utsatt for mye vind. De trives veldig godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok derfor jeg har mange forskjellige rom i hagen også, noe til et hvert bruk. Vi har også mye sønnavind selv om det er nordavinden som er kaldest.

      Slett
  5. Å moro å se oversiktsbilder fra hagen! Å dele store Iriser er ikke det letteste, vi har noen gamle Iriser her i hagen også og det har vært litt av en utfordring å dele de.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Har en som jeg driver og flytter om og om igjen, den insisterer på å være der den var. :)

      Slett
  6. Fint rom. Spennende å dele hagen opp i mange rom. Prøver å få til noe her etter hvert også. Orange valmer og blå iris er en fin kombinasjon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Jeg syns også de blå og oransje passer godt sammen.

      Slett