tirsdag 20. juni 2017

Blomster i vinden

Det er jo ikke til å legge skjul på at det vanligvis blåser litt her. Og selv om det ikke blåser så veldig mye akkurat i dag, bare liten kuling ifølge værmeldingen, så er det nok til at det var vanskelig å fange små blomster på tynne stilker på kamera.

Jeg er ikke helt sikker, men er dette en allium roseum? Den ligner ikke så veldig på bildet jeg har limt inn i hagedagboken, men det er det nærmeste jeg kommer. 
Disse to øverste bildene er tatt sist den viste seg, nå har den vært borte et par år, men her om dagen var den tilbake på besøk. 

Dette bildet er fra i dag. Jeg må holde den fast i vinden for å få den med på bildet. Planten i bakgrunnen er en relativt nyplantet ullvier. 

Fagerbusken, kolkwitzia amabilis har endelig begynt å vokse seg stor. Den har akkurat begynt å blomstre nå, så jeg forstår ikke helt hvorfor den blir kalt vårens dronning, for nå er det vel sommer? Men den står midt i vinden mot nord, så kanskje den er litt sen her. 

Hvor mye den blomstrer er litt forskjellig, men det er mer for hvert år, så det er jo bra, og blomstene er søte. Denne busken blir 2 - 3 meter høy og skal ha full sol til halvskygge. Den er herdig til sone 4. 

Endelig har stjerneskjermen min begynt å spre seg sånn at jeg har kunnet dele den, og i år har jeg den i flere bed. Den varierer litt i fargen, fra denne litt lyse til en noe mørkere gammelrosa som var den opprinnelige fargen. Frøstandene bak tilhører en rutelilje, som jeg håper skal formere seg. 

Broderen spurte om jeg ville ha klematisakeleiefrø sist, men i dag oppdaget jeg plutselig disse. Det kan jo være at jeg har fått tidligere. 
I dag er det et cruiseskip på besøk i byen, og da jeg gikk gjennom sentrum tidligere i formiddag var det tjukt med spanske turister der, mange av dem spaserer forbi her også, på vei til Haraldsstøtta, som er et minnesmerke over Harald Hårfagre og som ligger rett borti her. Skipet heter Monarch, men jeg vet ikke om det er det samme som før het Monarch of the seas og som jeg mener jeg har reist med den gang jeg jobbet i reiselivsbransjen. Uansett er det koselig med turister i byen, og skipet kan jeg se fra kontorvinduet mitt. Ha en fortsatt fin dag.

18 kommentarer:

  1. Flotte blomster du viser! Akeleier som ligner på clematis er så vakre. Den fargen har jeg ikke sett på de før. Det blåser her også i dag, og det er ikke så ofte. Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder du tar. Det fikk du til selv om det blåser. Klematisakeleien er herlig. Hyggelig med turister som går forbi. De koser seg nok. Ha en fin dag. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  3. Blomstene står sjelden stille her i vest, så det er ikke lett å ta bilder av de. Så fine de akeleiene som ligner klematis var.Ha en fin uke i vakre Haugesund.

    SvarSlett
  4. Hei. Her har det blåst mye. Sjelden det har vært stille. Den akeleien er nydelig. Minnesmerke over Harald Hårfagre har jeg vært en gang. Det var nok før dere overtok hagen. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Neste gang du er i Haugesund må du komme innom her :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg

    Flot klematis akeleje!
    Egentlig ligner blomsten en stor violfrøstjerne:)

    Vind er også det værste jeg ved når der tages billeder!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt er så mye greiere når det ikke blåser, blomstene holder seg lenger, det blir enklere å fotografere, drivhus blåser ikke ned osv. :)

      Slett
  6. Så mange nydelige bilder av nydelige blomster. Som de andre som har kommenter synes jeg at det er klematisakeleien som vinner denne gang. Jeg bor i Vestfold og her blomstrer fagerbusken alltid fra midten av juni, så det tilnavnet stemmer ikke helt, nei. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er fin, og da stemmer det med blomstringen på fagerbusken her. :)

      Slett
  7. Mange fine bilder av blomster fra hagen din på tross av vinden. Fagerbusken ser vakker ut.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja fagerbusken er fin, men det har plutselig gått opp for meg at den blir mye større enn jeg trodde. :)

      Slett
  8. Skulle bare endre litt på det jeg skreiv, men så ble det sletta gitt... Det er ikke lett å ta bilder av blomster i vind, men det gikk bra for deg! Liker godt fagerbusk! Den fryser litt tilbake her hos oss, men dør ikke og blomstrer som bare det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du kan ha fagerbusken selv om den fryser litt tilbake. Du ligger vel akkurat i herdighetsgrensen. :)

      Slett
  9. Hej Ingeborg!
    Fagerbusken är väldigt lik en buske som finns hos dottern,så vacker. Fanns där när hon flyttade in, så därför vet vi inte vad det är. Färgen på Aklejan är fin och ovanlig.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er spennende å oppdage hagen når en flytter inn i en ny :)

      Slett