torsdag 25. mai 2017

Snegler og biller og fuglunger

Tusenfryd skal være en sneglesikker plante, og jeg har heller aldri sett snegler på alle de små tusenfrydene jeg har i plenen, men i år kjøpte jeg meg en rød og flott som jeg nå har plantet ut, den er tydeligvis interessant for sneglene.

Ble litt overrasket når jeg fant snegleslim på min nye tusenfryd, og siden fant jeg også en brunskogsnegle, en ungdom får jeg vel si, og den ble ikke eldre. 

Heldigvis har jeg sånne svarte biller i hagen, det hender også at jeg finner dem i vaskekjelleren, og da går de rett ut i bedet. Jeg visste at de spiste snegleegg, men det er første gang jeg faktisk ser at de også er interessert i sneglene. Da jeg hadde hentet kameraet og dette bildet ble tatt hadde billen fraktet med seg en liten brunskogsnegle nesten en meter. 

I morgentimene i dag hadde vi litt drama her. Våknet av noe skikkelig bråk, trodde det var skjærer, men det viste seg å være en katt som prøvde å bryte seg inn i en fuglekasse. Kassen var planlagt flyttet siden den henger rett over det nye utestuetaket, men så langt rakk vi ikke før det var fugler der. Hald var ute og jagde bort katten en fem, seks ganger, men den ga seg ikke. Plutselig kom denne lille krabaten til syne, han hoppet resolutt ut og fløy ned til meg som stod på terrassen. Men han var kanskje ikke helt klar. Nå gjemmer han seg et eller annet sted, men det spørs vel hvor lenge han klarer seg,  tror kanskje jeg må ut og lete. 

Det har yret i hele dag, men jeg håper nå på litt opphold så jeg kan få fortsatt i hagen. Ha en flott fridag.

16 kommentarer:

  1. Så flott at billene forsyner seg! Ser hønene spiser de små sneglene. Det er bra.

    Stakkar lille fugleunge. Håper du finner den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fuglungen ble funnet og lagt tilbake i kassen, håper det går bra med den. :)

      Slett
  2. Ja, jeg har sluttet med fulglekasser, for jeg har to katter som er fullstendig på krigsstien. Håper du finner fugleungen da :) Her har det også duskregnet i hele dag, så det har ikke blitt noe haging dessverre. Men i morgen blir det bedre, utover dagen meldes det :) Ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg fant den til slutt, la den tilbake i kassen, håper fuglemor og fuglefar forstod at den var tilbake. Ja, det var litt av et drittvær det ble, jeg prøvde meg ute en tur, men kom meg fort inn igjen. Da håper vi på bedre vær i morgen :)

      Slett
  3. Godt å høre at sneglene har enda en fiende! I år har vi heldigvis ikke så mange snegler. Så fint at du fant fugleungen :-). Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her syns jeg det er mer snegler enn vanlig, det har kanskje noe å gjøre med den milde vinteren. Men vi koser oss for det. :)

      Slett
  4. Hei!
    Svarte biller har vi mange av, heldigvis. Etter å ha lest dette, skal jeg lage mange mørke kroker til dem. Det er et vanskelig dilemma å ha katt, og ønske om mange fugler. Foringsplassen er jo et eldorado.
    Ha det godt Ingeborg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi prøvde å redde samme katt ned fra taket hos naboen, vi visste jo ikke at han på en eller annen måte hadde klart å komme seg opp dit også pga alle redene under taksteinene. Dilemma det med katt og fugl.

      Slett
  5. Jeg har også mange løpebiller i hagen. Nyttedyr vi trenger:) Jeg har ikke denne iberiasneglen, men millioner av åkersnegler som spiser det meste.

    Godt du fant fuglen og fikk den tilbake til kassa:)
    Der er du tidligere ute enn meg, for her er det ingen unger som er så store enda.

    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kvitrer i fuglekassen, så jeg håper at han fortsatt lever og ikke fikk influensa etter en hel dag ute i regn. Heldige deg som ikke har brunskogsnegle, jeg tror vi har alle sorter, tror jeg skal ta meg en runde i dag for det er litt yr.

      Slett
  6. Kjekt med biller i hagen. Her er det veldig mange løperbiller, og veldig lite snegler. Håper at det fortsetter!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tvi tvi for at du ikke får mer snegler :)

      Slett
  7. Snegler er en plage i hagen og de er spesielt aktive når det er vått. Biller og edderkopper er mye nyttige dyr i hagen.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og her er det jo vått ganske ofte. Men i går var det nydelig og sol hele dagen, så vi får glede oss over det vi får :)

      Slett
  8. Det firbenta rovdyret altså, men det ligger i instinktene og ikke mye å gjøre med det. Katter er jo goa dyr likevel ikke som snigler. Interresant med den billen, slik har jeg sett fler av her hjemme, skal visst være glad for det.
    Fortsett kose deg i hagen :)

    SvarSlett