torsdag 17. mars 2016

Såøkt i drivhuset

I går fikk jeg endelig tatt en skikkelig økt med såing i drivhuset. Både av frø som skal få stå i drivhuset og spire etter hvert som det blir varmt nok. Som dufterter, sukkererter, svarte fioler, svart stokkrose, plukksalat og fizz kålsalat. Men også frø som jeg tar inn i varmen, enten fordi de bruker lang tid på å spire eller fordi blomstringen ellers kommer så sent. Som persille, prydtobakk, mirakelblomst, himmelsblomma og sporeblomst. Og tomat. Jeg ser rundt omkring at det er mange som har full produksjon inne allerede, men så lenge plantene ikke kan settes ut før rundt midten av mai syns jeg ikke det er noe poeng. Egentlig syns jeg midten av mars også er litt tidlig, og jeg har en ny såøkt med resten i begynnelsen av april.

Dufterter er en sommerblomst jeg liker å ha. Den lukter jo vidunderlig. Det gjelder vel det samme for dufterter som for andre erter at man ikke skal plante i den samme jorden som året før.

Duftert er utrolig fin i vasen, og jo mer en plukker desto mer blomster skal det komme. Skikkelig oppbinding syns jeg også gir flere blomster, akkurat som det gir flere ertebelger på sukkererten.

Himmelsblomma er en plante jeg sådde for første gang i fjor. Den har veldig søte blomster, som kommer ganske sent på sommeren. Se den flotte, glinsende blåfargen. Den skal kunne overvintre inne, på samme måte som georginer, den har små knoller, men for å være på den sikre siden sår jeg litt også. 

For et par år siden fant jeg en spennende plante på Haugesund Hagelags planteloppemarked. Jeg ante ikke hva det var, og fikk hjelp her inne på bloggen med å identifisere den. Mirakelblomst. Her står den i bedet foran sommerfuglbusken, og det ser ut til at den er sneglesikker. Den får store, svarte frø, og er enkel å så. Passer både i krukke og i bed. 

En annen sommerblomst jeg pleier å ha er prydtobakken. Jeg tok frø av en rosa, men noen av blomstene ble hvite. Spennende å se om det blir noe i år. Det som er litt vanskelig med prydtobakken er at frøene er så utrolig små og her som det regner så mye er det vanskelig å høste dem tørre. Men det pleier å gå bra allikevel. 

Jeg liker også veldig godt denne med limegrønne blomster. Prydtobakk liker seg både i bed og krukke, og blir også fin med mye skygge. Jeg mener den er sneglesikker. Et alternativ til å kjøpe frø hvis en vil teste ut en ny plante er å kjøpe en ferdig plante, og så ta frø av egen plante til neste år.

Men foreløpig ser det sånn ut. Like utrolig hver gang at disse pottene med jord skal bli til et rikt vell av blomster i løpet av sommeren. Jeg bruker vanlig plantejord som jeg blander med sand når jeg sår. Vanligvis dekker jeg frøene med sand, men i år hadde jeg ikke mer igjen akkurat da jeg stod her, så det ble den samme sandblandede jorden på toppen også. Klokken begynte å nærme seg mørkt og det var iskaldt ute. Her ute i drivhuset er det så fuktig at jeg ikke pleier å dekke med plast, men det gjør jeg inne.  
Ha en fortsatt fin uke. Med påsken som nærmer seg blir det kanskje ekstra tid til å være i hagen, eller kanskje det blir mer snø, ski og appelsiner. :)

8 kommentarer:

  1. Hei, så mye fint du har sådd! Går sikkert fint å så i drivhuset, solen varmer godt nå. Jeg har tatt sjansen på å så i tre plastkasser med lokk, og det var godt og varmt inne i de i dag. Skal blogge om det uansett hvordan det går =D Morsomt å eksperimentere litt. Prydtobakk er veldig fin, må kjøpe meg noen tenker jeg. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, morsomt å prøve seg litt fram. Det som går det går, og det som ikke går det blir det ingenting av. Ha en fortsatt fin dag.

      Slett
  2. Godt å være igang med såing.
    Mirakelblomsten var fin:-)
    Her sår vi fortsatt litt inne, men venter litt til (med varsel om litt varmere vær) før vi starter i drivhuset.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper jo at det skal bli litt mildere for hver dag sånn at når det begynner å spire så er det trygt:) Så det var kommet lange spirer på valmuene jeg sådde ute i januar, og de har stått ute i kulden hele tiden. Ha en fortsatt fin dag.

      Slett
  3. Så herlig å være i gang! Jeg skal prøve å så i morgen, og det er alltid moro å så nye frø :)

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  4. Hei!
    Er i gang her også, men en del må vente. Erteblomster er et must. Deilig tid dette.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fint å kunne fordele litt. Ha en fin helg:)

      Slett