søndag 14. januar 2024

Stauder for skygge

Jeg har mye skygge i hagen, og her er noen av staudene, og noen busker, jeg kan anbefale for skygge. Det er forresten viktig å vite at kald skygge og varm skygge er forskjellig. Hvis planter som liker skygge ikke liker seg der allikevel kan det være at det er for kaldt der. 

Aller først kommer det selvsagt et bilde av bambusen, som jo ikke er en staude, men som er veldig fin i skyggen. 

På nordsiden vokser en Stormarikåpe i en tønne, og en Hosta i en krukke foran. Helt til høyre skimtes en Storkenebb. Alle fine i skygge, og de tåler både vind og regn også. 

Helt foran en fantastisk staude som heter Bergenia, flotte blomster og et tjukt bladverk. Tåler mye, men liker best å være under snø om vinteren. Bak Rododendron. 


Spir gir flott blomstring i skyggen. 

Amsonia er en litt annerledes staude, den trives også godt i skyggen. 

Småhjerte, selvsagt. 

Skyggesildre.


Brokbladet beinved er en liten busk som tåler mye, bladene til venstre tilhører Bergenia. 


Her på høyresiden av trappen opp mot huset er det mye skygge, litt sol om morgenen og ettermiddagen i sommerhalvåret. Foran Rododendron, foran den skimtes krukkene med Storkenebb, Hosta og Stormarikåpe, og lenger oppover Brokbladet Beinved, Bergenia og så videre. Det er også mye bregner her. 

Har en herdighet til det er det veldig fint med lyng. Dette bildet er fra 19/12-23 i et lite vindu uten snø. Vi har hatt mye mer snø og frost enn vi pleier i vinter.  

Dette bildet er også fra desember, men det kunne nesten hvert tatt når som helst. Her på trappa er det mye skygge og vind (sol om formiddagen fram til i 12-tiden). Det er Bergfrue i den blå krukken, en staude som vokser vilt på høyfjellet. 

Denne nellikbuketten har nå stått i tre uker. Den gullskimrende pynten inn i mellom er tørkede spirblomster fra bildet lenger opp, som er sprayet med gull. 

Godt nytt år, forresten :) 

14 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Härliga vackra bilder, fin röd färg på rhododendron. Vi har också mer snö och kallare i år, än vad vi brukar ha. Nu är det lite mildare och snön har packat ihop sig, men är kvar.
    Gott nytt år till dig med /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Her har det snødd til og fra i hele dag, men foreløpig blir det ikke så mye av det :)

      Slett
  2. Sommeren er bare noen måneder unna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gleder meg. Halvveis gjennom vinteren i dag :D

      Slett
  3. Så flott bergfrue du har i den blå krukken. Skyggeplanter er gull verdt i en hage. De fyller så godt ut plasser hvor solelskerene ikke trives.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Bergfruen har jeg bare hatt i 1,5 år, og den har foreløpig ikke blomstret, får håpe til sommeren. :)

      Slett
  4. Hei! Skyggeplanter er gull verdt. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  5. Jeg ble spesielt nysgjerrig på Amsonia, et nytt navn for meg. Nå blir det googling :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hatt den i mange år, kjøpt på vanlig hagesenter, men har aldri sett den i andre hager. :)

      Slett
  6. Ja, bortset fra Rhodondendron har jeg de fleste af de stauder og buske du anbefaler til skygge, og jeg synes de er dejlige allesammen. Flere af dem står også flot i sol, så de er bare rigtigt hårdføre - og det har vi brug for efterhånden. I efteråret plantede jeg for første gang Amsonia i haven og nu er jeg spændt på at se om den har overlevet til foråret. Her i haven har der både været megen kulde og alt for meget vand i vinter...
    Smukke billeder Ingeborg!

    Et rigtig godt nytår til dig
    fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende med amsoniaen. Der min står er det forresten ganske fuktig også om vinteren fra en takrenne, så det kan nok gå bra. :)

      Slett
  7. Det er tydeligt, når man ser dine billeder, at der kan skabes stor frodighed i skyggen. Det var godt du tog bambussen med, den er så dekorativ.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker veldig godt bambus, skulle ønske jeg hadde plass til mange. :)

      Slett