lørdag 23. desember 2023

Juledekorasjon

Tenk at det er julaften i morgen. Treet er pyntet allerede, i morgen er det bordets tur. Og jeg har laget en "dekorasjon" som jeg har hatt i hele desember, og som utvikler seg litt etter litt. 

Jeg hadde med meg litt einer fra fjellet etter at vi hadde stengt for vinteren. Den fikk plass i en treboks (med et lite vannreservoar i bunnen). Noen roser, som fikk stå der og tørke. Frøhusene til Løvehalen (de gule i flere etasjer, fikk litt gullmaling uten at det ble så veldig gullaktig). Etter hvert kom det noen tistelblomster (tror jeg de heter, de blå) som jeg hadde fått i en bukett. Det ble en stemningsfull blanding. 

Etter hvert glemte jeg jo å fylle på vann, og selv eineren tørket. I hele desember har den stått på spisebordet, og i hele desember har jeg sittet og jobbet her også, og jeg kjenner duften av hytta, der jeg også pleier å pynte med einerkvister. Det er jo så enkelt, og så koselig. 

Vi har hatt to, tre uker med snø og frost i desember, noen dager med regn og mildvær, noen dager med snø og frost igjen (kom i kjølvannet av orkanen Pia), og i morgen, julaften, er det meldt pissregn og vind hele dagen, men det gjør ingenting, har hatt mer julestemning i desember enn jeg kan huske.  

God jul, alle sammen. Snart er det hage igjen. 

16 kommentarer:

  1. Så flott dekorasjon du har laget. Det er fort gjort å glemme å vanne de ja. Ja, endelig går det mot lysere tider igjen. God jul!

    SvarSlett
  2. Ha en riktigt God Jul Ingeborg!
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror jeg har svart tre ganger, håper det går gjennom denne gangen :D

      Slett
  3. Jeg liker pynt med mye grangrønt til jul og rødt hører med. Herlig :-)))
    Jeg ønsker deg en god jul og et godt nytt år.
    Mange hilsener til deg fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nesten all den julepyntingen en trenger, selv om det ofte blir litt mer da :D

      Slett
  4. De blå glassvasene tar seg også fint ut bak dekorasjonen. God jul til deg.

    SvarSlett
  5. Så fint at sidde ved bordet med duften af ene og hytte i næsen og nyde den smukke dekoration. Her er der også lagt op til regn og blæst på juleaften, men vi hygger os indendøre og glæder os alligevel.

    En rigtig god jul til dig Ingeborg!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en må nyte det en kan, her er det meldt ny omgang med over 40 sekundmeter i kveld, håper som alltid at vi slipper unna. :)

      Slett
  6. En jättevacker juldekoration! Önskar dig det bästa 2024 nu :)
    Vinterkram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og godt nytt år, tiden går så fort. :)

      Slett
  7. Dawno nie zaglądałam do Ciebie. Piękna dekoracja. Bardzo lubię jałowiec do florystyki. Ja robię z nim dekoracje na groby w święto zmarlych.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet jo ikke hva som står her, men dekorasjon tror jeg at jeg forstod. :D

      Slett
  8. Ja det var denne vanningen da... den har jeg lett for å glemme både inne og utendørs. Jeg synes det er greit med noen stauder som klarer seg litt selv i hverdagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis klarer de fleste staudene seg her, med alt regnet vi har, men nå kom jeg på at jeg skulle ha vannet inne i dag. :D

      Slett