søndag 10. desember 2023

Vinter i hagen

Vinter i hagen kan jo også være fint, og jeg har vært i Haugesund hagelag og snakket litt om hagen min om vinteren. Ikke det at jeg fysisk er ute i hagen og jobber, men det går jo an å forberede gjennom sesongen hvordan en vil ha vinterhagen. For meg må jeg ha litt vintergrønt. 

Det er jo litt deilig med hvitt i hagen, ikke så ofte vi har snø som ligger i fjorten dager. Utsikten er fra terrassen (også på de to neste bildene), Espalieret er bare noen år gammelt. Det er meningen at en Villvin skal dekke det, men da må jeg nok bestemme litt for den, for hittil legger den seg mot venstre, der den får mest ly for kald vind. På espalieret vokser det også et par roser og en Klematis. 

Hagen til venstre for espalieret. Tatt noen dager før, så det er litt mindre snø. Krukkene står ute hele vinteren. 

Tilbake på terrassen, De store grønne vekstene på hver side er Sporeblom/Baldrian. De er fortsatt grønne til tross for over to uker med frost. Utestuen innerst. 

Forrige tirsdag var jeg i Haugesund hagelag og snakket om vinter i hagen, måtte jo vise fram boken også, selv om det er noen år siden den kom ut. Det står jo litt om vinter i hagen i den også, og selvsagt også på denne bloggen. 

Ha en fortsatt fin førjulstid. 

12 kommentarer:

  1. Sne og blå himmel - så kan det ikke blive smukkere. Det ser hyggeligt ud på jeres terrasse, og sikken dejlig udestue, I har. Jeg ville gerne have hørt dit foredrag.
    Hav en dejlig adventstid!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja, det hadde vært koselig. Jeg syns det er fint med snø, men hater at det er så glatt, bare is på veier og fortau. :)

      Slett
  2. Ja, det er vel ikke så ofte dere har snø så lenge av gangen på dine kanter av landet. Vintergrønt må en ha i hagen ja. Flotte bilder fra hagen om vinteren hos deg.
    Ha en ny fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt uvanlig. Snøen ligger fortsatt, selv etter noen dager med regn og mildvær. :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Vi har haft snö i några veckor nu och ganska kallt. Enda till -19 grader. Nu är det mildare igen men snön är kvar. Det ser fint ut med snön i din trädgård.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis har vi ikke hatt det så kaldt her, ca halvparten, tror jeg. :)

      Slett
  4. Det er dejlige billeder med din udsigt i vintervejret! Det vintergrønne er enormt vigtigt for os nu og det er imponerende at dine baldrian stadig holder på både form og farve. Din have fungerer jo rigtig fint både sommer og vinter Ingeborg!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er viktig med struktur i hagen. Baldrianen er fortsatt grønn, men nå tror jeg blomstene har sagt takk for seg. :)

      Slett
  5. Fantastisk vinterhage du har. Inspirerende! Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det vår igjen her, mye regn og mye vind :D

      Slett
  6. Så vacker din trädgård är i vinterskrud! Magisk!
    GOD JUL till dig nu från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er deilig med en hvit hage når man allikevel ikke kan pusle rundt der. God jul til deg også :)

      Slett