søndag 28. januar 2024

Stort bladverk i skyggen

Akkurat nå er snøen borte, og her kommer det litt mer om planter som trives i skyggen, denne gang om stauder med stort bladverk. Bildene er tatt over tid. 

En liten Spir under en stor Flikbronseblad (rodgersia hybrid chocolate wings). Den får først sjokoladefargen sin hvis den står i mer sol. 

Flikbronseblad sammen med Bambus. 

Her skimtes både Bambus og Flikbronseblad gjennom pergolaen. Nærmest til høyre Kjempealant, som har gule, solsikkeaktige blomster. 

Bilde tatt fra den andre siden, her vokser Skjoldsildre med sitt digre bladverk. Dette er i juni, men enda tidligere på våren har den rosa blomster. De rosa blomstene til høyre for den tilhører en Storkenebb. 

En måned senere har det vokst seg godt til. Her er mest sol litt tidlig om formiddagen. 

En ganske eksotisk kombinasjon med Bambos og Skjoldsildre.

I tørre sommere blir det fort at Skjoldsildren ser sånn ut. 

På den andre siden av pergola og flaggstang vokser tre forskjellige hostaer. 

Koreabronseblad i sol, det blir skygge her fra tidlig ettermiddag. 

På nordsiden av huset hadde jeg i sommer en diger Begonia, en flerårig plante som liker skygge og som får stå i fred for sneglene. Jeg har tatt den inn for vinteren, men er ikke helt sikker på hvor godt den liker det. I forgrunnen bladverket til Stormarikåpe, også en skyggeplante. Her er det litt sol tidlig morgen, det som kommer gjennom svarthyllen, og sen ettermiddag/tidlig kveld. 

I fjor ryddet jeg litt i disse to eviggrønne (er også avbildet i forrige innlegg). På høyresiden har jeg plantet litt, blir spennende å se hva det blir av det, mens på venstresiden må jeg luke litt mer først. 

Så lenge snøen er borte og vi har en seks, sju varmegrader er det nesten litt vårlig ute, men selvsagt altfor tidlig til å få gjort noe. Men ikke lenge til nå. 

Ha en fin ny uke, mens vi venter.

16 kommentarer:

  1. Bronseblad er flotte planter. Den Chocolate Wings hadde jeg en gang, men den forsvant. Skjoldsildre er også så fine. De liker nok ikke å ha det tørt nei. Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hatt Chocolate Wings i noen år, og den sprer seg ikke akkurat uhemmet, for å si det sånn, så er ikke vanskelig å tenke at den plutselig forsvinner. :)

      Slett
  2. Jeg har alltid store planer for hagen gjennom vinteren og våren, også svinner det liksom litt henn utover sommeren når det slett ikke blir som jeg har tenkt. Det er nok plantekunnskapen det står på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo en erfaringssak hva som passer best hvor i hagen, og ikke alt kommer i mål. Noen planter bare vil seg ikke. Det er viktig å nyte det man har også. :)

      Slett
  3. Det er vigtigt at have flotte bladplanter i haven, og navnlig dem med de store blade er dekorative på afstand. Fint at kombinere de forskellige størrelser og strukturer med hinanden - og i solen trives Bergenia jo også rigtig godt. Det er utroligt så meget du har plads til i din have, og det nye område under de stedsegrønne skal nok blive flot også!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så fint med planter som trives over alt. Jeg blir mer og mer fascinert av Begonia, synd den må inn om vinteren. :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Vackert bronsblad, jag har haft den en kort stund, men den försvann. Hade den i skugga. Det är härligt att se allt det gröna nu då trädgården är vit.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenker at jeg ikke har hatt Koreabronseblad så lenge, men egentlig er det en stund. :)

      Slett
  5. Det er nogle flotte plantesammensætninger, du viser. Der kan skabes stor frodighed i skyggen, når man planter de rigtige planter. Bambus og stauder med store blade klæder hinanden.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Skulle ønske jeg hadde plass til mer Bambus. :)

      Slett
  6. Med en skyggefull hage, setter jeg stor pris på disse plantene, som lager en eksotisk stemning. Bladformene i seg selv sørger jo for stor variasjon i beplantningen. Ved siden av fantastiske Hosta, er parasollblad min store favoritt :)
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg måtte google parasollblad, den ser veldig fin ut, må se etter den. :)

      Slett
  7. Hei Ingeborg! Jeg er veldig glad i i store og "saftige" blader særlig i skyggen. Det gir en tropisk følelse. For to år siden kjøpte jeg en bitteliten Rodgersia ´Chocolata Wings´. Den dukket opp på vårparten i fjor fremdeles bitteliten. Når jeg ser bilde dittt, blir jeg full av forventninger.
    Jeg sliter med google-kontoen min. Jeg får bl.a bare være anonym når jeg kommenterer.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Den vokser eller sprer seg ikke så fort denne, så jeg håper fortsatt at min skal ta litt mer av, men verdt og vente, og noen har har den noen fantastiske rosa blomsterstilker. Kan det være at du er logget ut av kontoen din når du kommenterer? Jeg var plutselig logget ut og da ble jeg "anonym". Håper det ordner seg :)

      Slett
    2. Jeg er nok logget ut av konto, har du noen ide om hvordan være logget på?

      Slett
    3. Nei, av og til blir jeg bare logget av. Da jeg gikk inn i dag var jeg logget av. På min bloggforside står det om jeg er logget av eller på øverst til høyre. Håper det ordner seg :)

      Slett