søndag 13. juni 2021

Drivhus, mat og kortreiste planter

 Jeg som hadde bestemt meg for å så mindre, føler at jeg sår mer og mer. Det er jo koselig, men i år har det vært litt jobb å få alt ut (har fortsatt litt igjen), det har jo vært så tørt og det krever ekstra vanning, fordelen med å ha plantene samlet og ikke utplantet er at så lenge de står klar i eller utenfor drivhuset så vet jeg i hvert fall hvor de er. 

Før jeg dro til fjells måtte jeg organisere et sted for alle småplantene, inni drivhuset ble det altfor varmt selv med åpne takvinduer, men her under Asaltrærne var det i hvert fall litt skygge. Plantene var temmelig tørre da jeg kom hjem, men de hadde i hvert fall overlevd. 

Jeg har vært litt lat når det gjaldt Basilikum i år, kjøpte en plante som ble satt i en større potte, og det var det, det går jo an å ta fra hverandre hver en stilk, som kan bli egne planter. Her er tomatene akkurat plantet også, det er et par tre uker siden dette bildet ble tatt. 

Jeg gikk lenge og tenkte på hvor jeg skulle ha salatplantene, før jeg fant ut at jeg kanskje endelig kunne få bruk for isoporkassene jeg har samlet på. Merk at disse salatplantene er sådd i to omganger med flere uker, eller var det måneders mellomrom. Etter hvert tok de siste igjen de første, og sånn pleier det alltid å være, jeg forstår derfor aldri hvorfor folk sår så tidlig, men av og til må jeg prøve selv også, selv om jeg jo vet at dette skjer. 

I fjor lot jeg rødkålen gå i blomst (en plante, den andre ble spist), det resulterte i mange små planter (selv om jeg ikke har sådd alle). Jeg syns de er så fine, men selv om jeg begrenset meg så ble det for mange. De som er satt ut vokser forøvrig godt, og det er, jippi, mye færre snegler i år enn det pleier å være. 

Småplantene i de små pottene her sådde jeg tidlig vinter, i tilfellet det var noen av staudene som trengte kuldebehandling. Jeg skal nå få plantet dem ut etter hvert, men foreløpig er de litt for små syns jeg. 

I pallekarmene stod det en liten grønnkål igjen fra i fjor. Plutselig var den i blomst, men siden jeg ikke trenger frøene, så ble det en fin blomsterbukett inne. I bakgrunnen den hvite syrinen. 

Her er rabarbraen allerede høstet i hvert fall to ganger, det er så kjekt at den trives så godt. 

I dag har det vært litt regn i dag, så da ble det tid til å legge inn noen bilder, og blogge. Men nå tror jeg at jeg vil prøve meg ute en stund, det går jo an å rydde i drivhuset i hvert fall selv om det regner. 
Ha en fin dag!

14 kommentarer:

  1. Det var godt at dine planter i drivhuset overlevde. Det tørker mye ut i et drivhus, men siden du hadde skygge der så gikk det bra.
    Rødkål er veldig fine planter ja.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid spennende å være bortreist når en har små og store plantebarn hjemme :)

      Slett
  2. Hei!
    Å, jeg kjenner meg så godt igjen. Jeg sår altfor mye. Klarer ikke å begrense meg. Tusen takk for hyggelig kommentar. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Begrensningens kunst er vanskelig når det gjelder hagen, men i år har jeg innsett at noen av bedene mine er stappfulle, godt jeg har et par nesten nye som fortsatt har litt plass :D

      Slett
  3. Det er et dejligt drivhus du har, og du har sandelig også brug for det! Sjovt at lave frø selv og se alt hvad der kan komme ud af det. I tørken slipper man for snegle, men så har det andre konsekvenser...
    Det ser vældig fint ud i haven og du har beskæftigelse til hele sommeren nu med alle dine projekter. God arbejdslyst!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært deilig med veldig lite snegler her, men nå har det begynt å regne, så da må jeg kanskje ut på jakt :D

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Har precis för någon dag sedan planterat ut mina frösådda perenner i rabatterna. Däremot väntar jag på att både dill, sallad och morötter skall växa. Det är små så man knappt ser dem. Ärterna växer bra. Var tvungen att köpa färdiga salladsplantor, för det är så trevligt att plocka in egen sallad. Brukar inte misslyckas med sallad. Ditt växthus är så charmigt, med de fina små rutorna.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det under over alle under når det gjelder dillen, den pleier å bli spist av snegler, men i år ser det ut som den skal overleve sine første uker ute (merk; har ikke vært ute og sjekket den i dag, det har regnet hele dagen.) Av samme årsak hender det at salaten blir mislykket, men i år ser også det bra ut. :)

      Slett
  5. Ikke værst at plantene i drivhuset overlevde mens du var borte. I denne varmen må det jo nesten vannes hele tiden. Tomat, agurk og paprika kommer fint her. Det gikk dårligere med tidligsådd salat...
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg var veldig skeptisk, jeg var bare borte i 5 dager, og hadde hjelp til en vanningsrunde i drivhuset, det gikk akkurat såvidt. Glad jeg satt de minste plantene i skyggen ute, de hadde nok ikke overlevd i drivhuset, og ute ble de også reddet av morgentåken. :)

      Slett
  6. Jeg har aldrig haft grønkål i haven, og jeg var slet ikke klar over, at den får så fine lysegule blomster.
    Jeg kender det kun alt for godt, man får sået for meget og for tidligt. Men det må jo være et udslag af forårsoptimisme og planteglæde.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Syns alltid det er vanskelig å bergne, heldigvis har jeg mange hyggelige naboer som vil ha det som blir til overs :)

      Slett
  7. Kjenner meg så igjen! Har (som vanlig) sådd altfor mye, og det tar evigheter å få plantet ut alt sammen. Trengselen er stor på plattingen foran drivhuset, av småplanter av alle slag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja i år har det virkelig tatt tid, kanskje spesielt fordi det har vært så kaldt og tørt at jeg ikke har våget å plante ut når jeg vanligvis gjør det (vanligvis første uken i mai, i år opptil en måned senere. Er ikke helt i mål ennå :D

      Slett