onsdag 17. oktober 2018

Høstfarger

Det blir noen fine høstfarger i hagen til tross for manglende sol og gnistrende frostnetter, disse bildene er bare tatt for noen dager siden, og nå skjer forandringen fort.

En snegle som klamrer seg til sommeren og en Rosespirea.

Svartsurbær (aronia) får alltid fine høstfarger, foran tror jeg må være en kjeglegran av noe slag, har hatt den en stund. 

Kanskje er det et aroniablad som har lagt seg foran rosestorkenebben. 

Blåbærbusker får ofte fine høstfarger. I år var det litt bær også, men stor var skuffelsen da jeg skulle ut og hente siste rest til havregrøten for en stund siden, og alle var spist av fuglene. Blir det mye bær til neste år må jeg kanskje vurdere nett. 

Magnoliatreet i bakgrunnen får også litt høstfarger, sist jeg klippet plenen må det ha falt noen små kvister på bakken for det duftet nydelig magnolia. Det er litt spesielt med planter som har godlukten gjemt inni seg. Da jeg kvernet kvister her om dagen duftet det grønne epler når greiner og blader fra klokkebusken gikk gjennom, og når jeg klipper tujahekken dufter det blandet drops, om noen husker dem. Foran på bildet her står forresten en helt vanlig furu i en trestamp. 

Det er ikke så ofte eføy får høstfarger. 

Jordbærplantene får fine høstfarger. 

Det gjør jo villvinen også, mener at dette er rådhusvillvin, den klatrer på et gjerde. 

Samme villvin som over. 

Kristorn med røde bær tenker en kanskje mest på som julepynt, men det er nå om høsten de er som finest ute. Mest sannsynlig har det kommet en flokk med fugler og spist alle bærene før jeg rekker å plukke inn til jul. Dette treet står rett utenfor gjerdet mitt, kanskje er det mitt, kanskje er det kirkevergens, det står akkurat i grensen mot kirkegården.

Ha en fortsatt fin uke, med eller uten høstfarger. 

17 kommentarer:

  1. Så fine høstfarger hos deg. Villvin blir så fine om høsten.
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gjør. Skulle ønske jeg hadde en høy mur sånn at jeg kunne ha flere :)

      Slett
  2. Nydelige høstfarger du presentere. Høst så fin.
    Snegler vi har ikke i år på grunn av tørken. Det er fortsatt 22 grader ved lunsjtid og 8 grader om natten, men fredag kommer kjøligere.
    Kos deg.
    Ha god onsdag kveld Ingeborg.
    Hilsen fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har vært mindre snegler her i år også, håper det fortsetter :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Ja, Høsten er en flot tid - Farverne er imponerende hos dig!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig. Bare synd det begynner å bli så tidlig mørkt, rekker ikke ut etter middag, får satse på helgen. :)

      Slett
  4. Det var mange vakre høstfarger i hagen din. Det var ikke så mye blåbær i år hos meg, tror tørken i sommer tok endel. Ellers pleier jeg å henge opp al-folie for å skremme fuglene.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Så mange flotte høstfarger! Det er fint å ha mange forskjellige trær og planter i hagen, som gir variasjon i farger hele året. Ja, det blir tidlig mørkt nå, og når det i tillegg regner endel er det ikke godt å holde på ute. Men vi trenger vel alt regnet vi kan få, etter den tørre sommeren.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får ta det vi får, etter en tørr sommer, har det regnet nesten hver dag siden her:)

      Slett
  6. Hej Ingeborg!
    Har inte sett murgrönan ändra färg, mina är gröna året om. Din Järnek (Kristorn) är så vacker med de röda bären. Hoppas fåglarna lämnar kvar några, så du kan ha som dekoration till Jul. Hösten har fina färger.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid hyggelig med en bukett inne til jul :)

      Slett
  7. Ja, i år blir det høstfarger på alt som kan få høstfarger. Fin stemning i hagen din!

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig med høstfarger, det veier litt opp for at vinteren er på vei. :)

      Slett