søndag 3. juni 2018

Storkenebb og litt til

Hvis jeg skulle velge bare en staude til hagen måtte det bli storkenebb. Rett og slett fordi den er så anvendelig, Spesielt liker jeg de som både er markdekkende og blomstrer hele sesongen, men de har ikke begynt å blomstre ennå.

Men aller først Gudeblom, ser ut som de er litt preget av varme og tørke i år, det er mange blomster, men lurer på om selve blomstene er litt mindre og stusseligere enn i fjor. Fine er de uansett, tror jeg etter hvert skal prøve å flytte dem til et sted der de viser bedre igjen. 

Kan ikke huske at jeg har hatt denne akeleien før, men kanskje jeg bare begynner å få dårlig hukommelse. Sådde en akeleiemix for to år siden, kanskje kommer denne derfra. 

Jeg syns det var mye akeleier i fjor, og i år er de enda flere, kanskje jeg må begynne å begrense dem litt. 

Foran her en rosestorkenebb, de står ikke så veldig lenge, men når denne er ferdig kommer høststorkenebben, og den blomstrer hele sesongen. I bøttene til høyre har jeg sådd gulrøtter. De hvite er syrin. 

I år har jeg plantet selvproduserte stemorsblomster sammen med cannaen, foreløpig har de fått stå i fred for sneglene. I bakgrunnen storkenebben Philippe Vapelle, som er nydelig, men som heller ikke blomstrer så veldig lenge. 

Enda en rosestorkenebb med mørkere blomsterfarge, tror jeg må ut og gi den litt vann i kveld. 

Akeleie og Storkenebb i forgrunnen, men det var det rosa spiret jeg skulle vise fram. Den heter Verbascum-phoeniceum, jeg har ikke noe norsk navn, men kanskje noen andre har det? Først plantet jeg den helt feil og den holdt på å omkomme, men så flyttet jeg den og se hvor fin den er. Minner jo litt om ridderspore, men det virker ikke som sneglene går på denne. 

Favorittazaleaen min, Geisha Purple, vokser litt fra år til år, hvis jeg ikke husker feil skal den bli ca meteren høy til slutt. 

Første orientvalmue sprunget ut i dag. De gir seg ikke, selv om jeg gikk hardt til verks i fjor for å fjerne dem fra bedet. Jeg vil jo gjerne ha dem, bare ikke i bed, for der tar de hele plassen. 

Den store valmuesøsteren blomstret ikke i fjor, det regnet antagelig for mye, men nå kommer den, og den har mange knopper. Gleder meg til å se resten.

Det blir ikke mye tid til å være på bloggen for tiden. Både er det ekstra travelt på jobb, og i tillegg går jo all fritid med til vanning. Av og til bruker jeg slangen, men klarer ikke helt å kontrollere strålen, så det aller beste er den minste vannkannen, i hvert fall der jeg har satt ut småplanter, og det tar jo evigheter. Ha en ny fin uke, vanning eller ikke vanning. 

18 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Verbascum heter violkungsljus på svenska, en favorit, har sått dem i år, och det lyckades över förväntan. Geranium är en favorit hos mig med, har upptäckt några nya som jag inte minns att jag planterat. Har en orange vallmo som skulle varit vit, och två nya som aldrig blommat, nu har de knoppar och hoppas de har en annan färg.
    Ha en fin kväll /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint navn på svensk, jeg får google og se om det heter det samme på norsk :)

      Slett
  2. Hei Ingeborg.
    Geranium er også en favoritt her. Ert stadig på jakt etter nye sorter. Nydelig akeleie. Fortsatt god kveld.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også, spesielt lave som kan fungere som bunndekkere og samtidig blomstrer lenge :)

      Slett
  3. Flotte akeleier. De må til slutt begrenses ja, for de er utrolig villige til å selvså seg.
    Flott meconopsis.

    Ha en fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, holder på å ta over noen bed her, de er jo fine, men trenger jo egentlig ikke et bed å vokse i :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg.
    Geranium er en flott bunndekker, og veldig deilig med de som blomstrer hele sommeren. I år har jeg luket opp akeleier med hard hånd, de dukker opp overalt, men vakre er de:-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tror det er noen akeleier som må fjernes fra bedene i år, de blir så utrolig digre med bladene, og fortrenger det som står rundt, men samtidig vil jeg jo gjerne ha dem, for de er vakre. Får vente til de har blomstret ferdig :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg

    Flotte planter du kan vise - Dodecatheon tilpasser sig vejret, din ligner en flot Dodecatheon meadia:)
    Ja, meget tid går med vanding, men nu lover de "normal" sommer fra midten af måneden...

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er jo et helt uvanlig vær for oss, tror sist var i 2009 :)

      Slett
  6. Hei!

    Storkenebb har alltid (tror jeg) vært en favoritt. De er vakre. Prøver å fjerne frøstandene til akeleia. De dukker opp mange steder. Stort sett er det greit. Spennende med nye varianter.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må gjøre en rasering, men det må bli etter blomstring. Det er så rart at de hele tiden plasserer seg helt ytterst i bedene, langs kanten, spesielt de høye selvsagt :)

      Slett
  7. Lilja i forrige innlegg er ny for meg også.
    Den høye rosa spir-planta likeså. Morro å oppdage nye planter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kjekt å prøve noe nytt, og det som klarer og liker seg får bli, og det andre forsvinner jo av seg selv. :)

      Slett
  8. Jeg kunne ikke sagt meg mer enig med deg om storkenebb! Jeg skulle ønske Philippe Vapelle blomstret lengre, for det er en av de vakreste av dem. Nydelig blomstring i forsommerhagen din.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig Vapelle er nydelig når solen skinner gjennom, tenk om den hadde blomstret hele sommeren :)

      Slett
  9. I hvert fall 4 av mine storkenebbsorter blomstrer nå. Villigere enn de fleste...
    Akeleier er bare herlige! Pent bladverk og stadig mer spennende krysninger (om de så er litt småfrekke med spredningen) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå blomstrer flere her også, og mange har store knopper. :)

      Slett