fredag 16. februar 2018

Så tidlige grønnsaker

Nå i helgen tror jeg det blir såing av noen tidlige grønnsaker ute. Pleier ikke å starte så tidlig, men tenkte jeg skulle prøve og se hvordan det går. Siden drivhuset fortsatt ikke er klart blir det å så i potter og sette i plastkasser med lokk.
Dette er de eneste frøene jeg har kjøpt i år, bare grønnsaker. Reddiker er det veldig lenge siden jeg har prøvd. Disse heter Raphanus sativus - French breakfast 2, og det høres jo lovende ut. Står at de kan drives i drivhus eller benk på vårvinteren for tidlig høsting, og det er vel rundt omkring nå. Rødbet prøvde jeg for første gang i forfjor, og det ble faktisk ganske vellykket. Denne heter beta vulgaris - Chioggia, og er litt polkastripet. De må nok vente litt med å bli sådd, ellers kan de gå i stokk. Gulroten må også vente litt, til april, den heter Daucus carota White Satin, og skal gi tidlig resultat. Gulrøtter må sås der de skal vokse og kan ikke forkultiveres inne med mindre de sås i melkekartonger e.l. Her er ikke ideelle forhold for gulrot, men det står at denne tåler tyngre jord, så jeg prøver. Paprikaen, capsicum annuum kan faktisk sås allerede nå, inne. Kanskje jeg venter litt siden jeg ikke har tilleggslys. Vinterportulakk (claytonia perfoliata) høres spennende ut, tror jeg har prøvd en variant tidligere, som blir spist av sneglene, men den kan også dyrkes inne året rundt, så tror jeg skal prøve en omgang. Asiatisk kål baby leaf er en blandingssalat. Har sådd noe lignende før tidlig i drivhuset og det har fungert veldig bra, ferdig høstet til tomatene skal ut. Men det står at den ikke må sås for tidlig siden den kan gå i blomst, så jeg prøver meg bare med litt. Det gjør jeg også med Drivsalat Gustavs salat. Det er jo lov å prøve og salat vil jo ikke ha det for varmt.  

I husveggen står noen potter med fizz salatkål, de klarer seg fint i snøen. 

Disse står i en pallekarm, her er også litt luftløk, som nå er under snøen. Bildet er tatt en dag uten snø. Det er litt av og på her nå. I dag er det snø igjen. 

Salvien har klart seg fint i urtebedet. Til tross for mange perioder med snø til her å være. 

Dette bildet er vel fra forrige gang det var snø, eller gangen før der, men timianen klarer seg også fortsatt fint. Det har ikke vært så mange minusgrader her i vinter, en seks, sju er vel det kaldeste. Rosmarinen, som jeg har vist bilde av før, og som står under tak, er også fortsatt fin. 

Nå ønsker jeg meg mindre snø og mer stabilt oppholdsvær. Kan ikke huske sist det var så mye snø, da snakker vi ikke om snødybde, selv om vi har hatt det også, men så mange perioder med snø. For ikke å snakke om vind, her stormer det annen hver dag, sist i går, men i dag er det vindstille. Håper det fortsetter sånn. Ha en fin helg.

10 kommentarer:

  1. Det har jo vært en uvanlig snørik vinter mange steder. Det er 12 år siden sist det var så mye snø her. Du skal dyrke mye spennende ser jeg.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, blir veldig spennende å se hva det blir av det. Nå har jeg akkurat fått de første frøene i pottene. :)

      Slett
  2. Babyleaf er supert! Sår inne, men med tilleggslys. Gulrøtter og annet kan såes ute der de skal stå høsten før. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke tilleggslys, men jeg prøver å sette i vinduet og se hvordan det går. Ja, jeg er ikke flink til å huske hva som kan sås ute om høsten, tenker på det hvert år, litt for sent. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Alletiders at hygge med frøsåning!
    Vejret kan vi jo intet gøre ved:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er så nydelig vær i dag, og jeg har lyst til å jobbe ute i hagen, men så er det fortsatt snø her. Kanskje jeg må finne fram en solstol og juice og campari :)

      Slett
  4. Det er herlig å kunne så inne og se det spire og gro mens vi venter på våren :) Gikk litt dårlig med det jeg sådde tidligere i år, men nå er jeg i gang igjen med andre ting. Influensa og små spirer var ingen god kombinasjon. Og så tror jeg såjorda var litt for tørr. Har prøvd å redde et par av blodebegerspirene, men er usikker på om det gikk. I dag har jeg sådd i litt nyere og fuktigere såjord og i litt bedre beholdere enn sist. Satser på bedre lykke denne gang :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg pleier ikke å så så tidlig, syns ikke det blir så vellykket, men hadde jo vært kjekt med noen ekstra tidlige reddiker og salat da, så jeg ofrer noen frø på å prøve det nå. Håper det går fint med din andre runde :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg. Jeg kjøpte et plantelys i fjor, så nå står chiliplantene og to paprikaplanter og koser seg i «sommerlyset». Skulle gjerne hatt enda mer vekstlys, men de koster en del, så jeg får vente med mer såing til litt senere. Rødbeter har jeg aldri prøvd å dyrke, kanskje jeg prøver i år... Ha en fin lørdagkveld. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Rødbeter er gøy, du kan bruke bladene i salater mens de er små også. :)

      Slett