lørdag 22. juli 2017

Ta vare på sommeren

Og rosene. I hvert fall roseblomstene. Jeg sitter og beundrer prestegårdsrosen min, den har kanskje aldri vært så fin som i år. Litt av den kan jeg heldigvis ta med inn i vinteren.


Jeg fjerner blomster som bare henger i en tynn tråd, og som allikevel vil forsvinne i det neste vindpustet. Kronbladene som dufter deilig tørkes, og de beholde både duft og farge lenge. 
Noen kraftige regnbyger for noen dager siden slo noen av rosegreinene i bakken, så det er litt å ta av. 
Det kunne jo være fint å bare ha dem liggende sånn i skålen, men da vil de råtne, så det går ikke. 
 
De får ligge i et tynt lag på et brett og tørke, når de er helt tørre kan de fylles i skåler, duftposer eller lignende. Med en glassklokke over kan de holde seg i mange år.

Ha en fortsatt fin helg!

14 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg. Takk for tipset. Regn og vind har gått utover rosene her også. Det er viktig å sette seg ned og nyte. Det er det vi skal tenke på når det er kaldt ute og det fyker rundt hjørnene. Ønsker deg en god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag har det vært så varmt at jeg nesten har ønsket meg det litt kaldere. :) En blir aldri helt fornøyd.

      Slett
  2. Det gjorde jeg i fjor, men antagelig var de ikke tørre nok så det luktet ikke så godt. Takk for påminnelsen!
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  3. Såååå vackra bilder...tack för tipset också :)
    Sommarkram från Titti

    SvarSlett
  4. Absolutt en fin ting å gjøre for å forlenge sommeren. Ha en fin søndag, Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Må gjøre det vi kan for at sommeren skal bli lenger :)

      Slett
  5. Jeg likte så godt første bilde: virkelig stemningsfullt og sommerlig.

    SvarSlett
  6. Nydelig rose. Smart å ta vare på kronbladene for dekorasjon og duft av sommer. Ha en fin kveld. Hilsen Lisa

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolig hvor lenge roseduften sitter i. :)

      Slett
  7. Dette var en nydelig rose og så smart at du tar vare på den ved å tørke den!
    Mange hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt når det er så enkelt, enklere enn å tørke hele roser i sand som på åttitallet. :)

      Slett
  8. Så nydelig, kjenner duften altså!' Sukk

    SvarSlett