onsdag 26. juli 2017

Kjøkkenhagen et lite glimt

Et lite glimt inn i kjøkkenhagen sånn midt på sommeren. Kjøkkenhagen har kanskje vært litt forsømt i år, men noe vokser her da.

Luftløken er en fantastisk oppfinnelse, her på Vestlandet kan den høstes nesten hele året, bortsett fra kanskje desember og januar. Den rød stilken ved siden av tilhører en overvintret mangold. Den har vel egentlig godt i stokk, men det er ikke så lenge siden jeg hadde de små bladene i en salat og det gikk helt fint. I denne pallekarmen vokser også en pepperrot, grønnkål og salatkål. 

Bladet til en pepperrot. Denne kom vel inn i kjøkkenhagen i fjor, og den har ikke vært høstet ennå. Nå har jeg forstått at den tar seg skikkelig til rette, og det er visstnok ikke all verden å bruke den til, men foreløpig får den stå. Er det noen som har noen forslag til hva pepperrot kan brukes til? 

Kjøkkenhagen består av 4 pallekarmen pluss litt til. Her sees en av få fennikler som overvant den første natten ute med snegleangrep. Her vokser også hvitløk og litt flere luftløk. I den tredje pallekarmen vokser en gojibærplante, foreløpig uten bær, sukkererter som har en fantastisk avling i år, og mojitomynte og eplemynte som har tatt helt overhånd. Eplemynten er stort sett flyttet, mojitomynten må jeg finne et annet hjem til. I den fjerde pallekarmen vokser dill, tenk at sneglene har latt meg å få ha litt dill i fred i år, og enda mer hvitløk, og litt ruccola som jeg håper skal bli like fin som den jeg hadde, men som gikk ut etter ti år. I forkant på bildet vokser en gul lerkespore som har forvillet seg og som selvsagt ikke har noe å gjøre i en kjøkkenhage, og en spansk kjørvel som selvsagt er velkommen, men som også har funnet veien hit selv.

Rett utenfor kjøkkenhagen vokser det blomkarse. De er jo spiselige, og fine i bedet også. Mange tror at de blir spist av snegler, men her får de stå helt i fred for dem. Det som ikke har fått stå i fred her i år er persillen, ikke for sneglene, men for noen andre veldig små og svarte dyr som plutselig ble tatt på fersken da de hadde klart å spise av stilken helt nede ved roten, og den stilken til den toårige persillen var jo lastet med frø som skulle bli persielle til neste år. Ugagnskråker.

Ha en fortsatt flott uke. 

12 kommentarer:

  1. Luftløk er supert. Har planter selv og bruker de mye.
    Ugangskråker i kjøkkenhagen...ja utfordringene lar ikke vente på seg når vi har hage:)
    Men herlig å høste fra egen jord:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjekt å hente mat fra egen hage, og spesielt flerårige, syns jeg :)

      Slett
  2. Hei Ingeborg

    Rigtig mange af køkkenhavens planter er da superspændende også i prydhaven og at de er spiselige er jo bare et ekstra plus!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er gøy å blande litt, selv om det ikke har blitt så veldig mye av det her i år. Potetblomster er f eks nydelige :)

      Slett
  3. Koselig med kortreist mat :-)) Jeg jeg hadde mer grønnsaker på verandaen da jeg bodde i blokk enn jeg har nå når jeg har stor hage.. Men da hadde jeg jo ikke glupske brune snegler hell ;-)) Ha en deilig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de styrer litt de sneglene. Jeg kan ikke ha solsikker lenger, det hadde jeg på balkongen da jeg bodde i oslo :)

      Slett
  4. Herlig med kjøkkenhage, og koselig med gule, sprelske blomster som livner opp! Morro at du skriver om luftløk, jeg visste ikke at den var så god også i vinterhalvåret. Den er ny her hos meg, så det var et stort pluss at den også gjør nytten i de kalde månedene. Og forlenger hagesesongen!! God fredag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid kjekt med spiselig som kommer igjen år etter år. :)

      Slett
  5. Herlig med egen kjøkkenhage! Jeg hadde det før, men den var jeg ikke flink nok til å stelle, så nå ble det rhododendronbed i steden :)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gøy med spiselig, men definitivt mindre jobb med rodo :)

      Slett
  6. Kortreist er kjekt og kjøkkenhage er gøy. Hva bruker du av luftløken, stenglene eller også de små løkene? Hva gjør du slik tilfelle med dem? finner ikke helt ut hva, steke dem?
    Pepperrot har jeg også i kjøkkenhagen. Den blir massiv, over jorden. Der er det vel for mye næring og bladene blir over 50 cm høye, jeg forsøker klippe ned og holde tilbake. Røttene sprer seg så jeg vet ikke... burde satt den bak komposten. Men jeg elsker roten. Den er fantastisk i 'Cole slow', kan ikke stave.., der kågår det åt mye, kålen trekker til seg mye av smaken. Som svensk like jeg pepperrotsås, smaker godt til kokt hvit fisk (og kokt kalvkjøtt) men den er også god i rødbetsalater og andre 'klinsalater', slike rører. Sammen med sennep passer den ekstra godt, ( se dijon, den får hette.)
    Ruccola ha jeg hatt både fleråring og ettårig, har dessverre sått den ettårige i år, men god er den, litt mildere kanskje?

    SvarSlett
    Svar
    1. Av luftløken bruker jeg alt bortsett fra de stive stilkene småløkene sitter på. Vi har pleid å grille eller steike småløkene, men mener at jeg har lest at de også kan brukes som sølvløk. Takk for pepperrot tips. Når du graver opp roten tar du da bare en del og skjærer av og lar selve basen være igjen, eller tar du opp alt og planter noen av rotbitene igjen?

      Slett