onsdag 22. april 2015

Vårkjærminne

Vårkjærminne (omphalodes verna) er en fantastisk vårblomstrende bunndekker som jeg kjøpte på Haugesund hagelags planteloppemarked for noen år siden. Hele våren blomstrer den med sine forglemmegeilignende lyseblå blomster. Den sprer seg med utløpere og er enkel å dele. Trives i halvskygge og skal være herdig i hvert fall til sone 4. Hvis du har sarte lavtvoksende planter i bedet ditt kan den kanskje ta over med sin 20 cm høyde, men blir de andre plantene dine høyere enn dette er det bare å kjøre på. Er du redd for å ta den inn i bedet passer den også fint utenfor. Jeg flyttet en liten avlegger til den ganske værharde nordsiden i fjor og den har allerede spredt seg ganske mye, så i år skal jeg flytte den flere steder. Tror rett og slett ikke det kan bli for mye av denne planten.

10 kommentarer:

  1. Den var helt nyydelig! Men vet du om den er giftig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror ikke vårkjærminne er giftig, har lest at den brukes i sansehager og der pleier en ikke å bruke giftige planter. Men jeg har aldri prøvd å spise den.

      Slett
  2. Åå ja den er så fin med nydelig blåfarge og så tidlig ute den er.
    Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns det er fint å ha noe som skaper farge i hagen så tidlig. Med planter som dekker jorden så godt blir det ikke så mye ugress heller.

      Slett
  3. Den ser fin ut:) Har den ikke selv, men skal sjekke om den trives hos oss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er verdt å prøve, har lest at den kan være herdig opptil sone 5.

      Slett
  4. Kjempefin! Er den vintergrønn?! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, den er ikke vintergrønn, men den begynner veldig tidlig om våren. :)

      Slett
  5. Svar
    1. Hei, har ikke så mye rådyr her, så det vet jeg egentlig ikke. Den trives i skyggen under busker å trær, så du kan jo prøve å plante den sånn at den blir så utilgjengelig som mulig. Hvis du vil beskytte den ekstra helt i starten kan du plassere litt kaninnetting eller hønsenetting over. :)

      Slett