mandag 13. april 2015

Så dine egne sommerblomster

Det begynte med at jeg kjøpte en flott rosa kosmos, eller pyntekorg som den også kalles. Da høsten kom la jeg merke til alle de flotte frøene. Siden har jeg vært selvforsynt med kosmos, og blitt mer og mer interessert i å samle frø. Jeg fikk også noen frø av kjempetagetes og limegrønn tobakksplante på et hagelagsmøte. Vanlige tagetes er kanskje ikke så spennende, men kjempevarianten er utrolig flott og den blomstrer til langt ut på høsten når mye annet begynner å takke for seg. Det samme gjør minitagetes, som etter hvert er blitt en av mine favorittsommerblomster. 

Har du først kjøpt en kosmos kan du alltid få nye.
De fleste sommerblomster er enkle å få til fra frø, men tobakksplanten kan være litt vrien å ta frø av, og den er også veldig sen til å spire. Når den først kommer blir den imidlertid kjempefin både i bed og krukker, og en stor fordel er at den ikke står på listen over sneglegodis. En annen helt vanlig sommerblomst jeg liker er stemorsblomsten med alle sine festlige ansikt, må alltid ha mange både i drivhuset og i hagen. Ja, jeg vet at stemorsblomster er superbillige i innkjøp, men frøene er så enkle både å høste og så. Dessuten holder de du sår selv mye lenger. Med god jord blir selve planten også mye større og du kan plukke søte buketter som holder lenge i vasen. 

Etterkommere etter frø av den limegrønne tobakksplanten
jeg fikk på et hagelagsmøte.
De siste par årene har jeg også sådd blodbeger, en nydelig klatre/hengeplante. Det sies at den må sås tidlig i februar for å rekke å komme i blomst, men min erfaring er at det går helt fint å så mye senere og få akkurat samme resultat. I år har jeg for første gang sådd klokkeranke (Cobaea Scandens). Jeg tror det var denne klatreren den danske blomsterentusiasten Claus Dalby skrøt veldig av i et av sine tv-program, og foreløpig ser det veldig bra ut. 

Klokkeranken skal bli 3 meter høy og er alt godt i gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar